Як магазини та ТРЦ рятують «Чорну п’ятницю»?

«Чорна п’ятниця» – один із найбільш значних днів у році як для покупців, так і для продавців. Останні кілька років це свято набрало обертів і в Україні, але цього року «головний розпродаж» – під загрозою. Карантинні правила змушують продавців обмежувати відвідування невакцинованих покупців.

Покупки у традиційних магазинах все ще на першому місці в українців. Онлайн – сильно відстає. На кінець 2020 року, за даними EVO, в Україні на e-commerce припало 9% продажів від загального обсягу. Це на 2 п.п. більше, ніж у 2019 році. Один із найвищих показників онлайн-продажів – у сегменті побутової техніки та електроніки. Наприклад, у мережі Алло згідно з її даними, за підсумками 2020 року на онлайн припало 38,5% продажів.

Як довго діятимуть знижки

Тривалість «Чорної п’ятниці» відрізняється у різних магазинах та мережах. В основному в офлайн-магазинах вона триває три дні – сама п’ятниця і наступні за нею вихідні.

Є рітейлери, які дотримуються класичної моделі проведення «Чорної п’ятниці» – коли знижка діє лише один день, а її розмір – однаковий для всіх товарів. Наприклад, так чинить 40% продавців у московському ТРЦ Gulliver. Хоча частина рітейлерів виставила товари зі знижками з початку тижня, на який припадає «чорна п’ятниця», і закінчить у неділю.

Розмір знижок відрізняється від магазину до магазину та від товару до товару – від 15 до 75%. Знайти максимальні – треба попрацювати, але відвідувачів це не бентежить.

«У нашій мережі в цей день в середньому виручка у шість разів вища, ніж у звичайну п’ятницю», – розповів Євген Іваниця, генеральний директор мережі товарів для дому Jysk.

Співвласник Фокстроту Валерій Маковецький розповідає, що з урахуванням маржі, мережа може дати знижку до 10%.

«Минулого року виторг Фокстрот за підсумками Чорної п’ятниці склав 1,15 млрд грн, але за фактом ми заробили мало через знижки. Цього року мережа буде трохи стриманішою, тому очікується, що виручка буде дещо меншою», – додав Маковецький.

Дефіцитний товар

Через глобальну нестачу чіпів та логістичних складнощів на роздрібному ринку утворився дефіцит деяких товарів електроніки. Рітейлерам довелося замовляти їх заздалегідь і дотримуватись до «Чорної п’ятниці», розповідають в Алло.

Проблеми з поставками торкнулися інших товарів.

«На затримки скаржаться навіть виробники компаній найпопулярніших брендів іграшок. Вони попереджають про потенційний дефіцит продукції та можливе підвищення цін. Така ситуація очікується і в сегменті святкових прикрас», – розповідає Сергій Бондар, директор Watcom Україна.

Чого чекають продавці

У «червоній зоні» залишаються 18 областей. На скільки просів трафік у торгових центрах від початку «карантину для невакцинованих»?

«За даними учасників ринку, в середньому цей показник може становити 30%, порівняно з таким же періодом минулого року (тоді діяв карантин вихідного дня)», – говорить Євгенія Локтіонова, директор консалтингової компанії UTG.

Рітейлери в різних мережах називають різні цифри: від 60-70% зниження в мережах одягу до 20% – в мережах електроніки.

Одні учасники ринку обережно прогнозують очікування від «Чорної п’ятниці», сподіваючись вийти на показники минулого року. Інші сподіваються на рекорд.

«Незважаючи на падіння трафіку, збільшилася кількість людей, які прийшли за цільовою покупкою, а не просто прогулятися ТРЦ. Тож у «Чорну п’ятницю» очікується зростання продажів», – коментує Локтіонова.

Джерело