Названі кращі європейські об’єкти нерухомості. Інтерв’ю з Річардом Холвардом, засновником премії CEEQA

Річард Холвард

Нещодавно у Варшаві відбувся фінал одного із наймасштабніших конкурсів нерухомості у Європі — Central & Eastern European Real Estate Quality Awards (CEEQA). CEEQA одна з найпрозоріших та авторитетних нагород у сфері нерухомості в Європі. Мета премії — відзначити бізнес-досвід і виділити досягнення та можливості сектору нерухомості Центрально-Східної Європи на міжнародній інвестиційній арені. Про особливості конкурсу та участь об’єктів з України розповів Річард Холвард, засновник конкурсу.

Професіонали в Україні небагато знають про ваш конкурс. Розкажіть про CEEQA. Скільки років конкурсу, як прийшла ідея його створення ?

— По-перше, добре повернутися після руйнівної для нас пандемії.

CEEQA — це абревіатура від CEE Real Estate Quality Awards, оригінальна назва, яка була відома раніше. Насправді Україна, котра була однією з країн колишнього СРСР, з моменту заснування CEEQA  в 2003 році, була активно залучена до премії, хоча, можливо, лише на вищому рівні сектору, прагнучи міжнародних інституційних інвестицій або інвестування в Україну. У журі CEEQA було багато українських забудовників та інвесторів, і ряд об’єктів від Львова до Києва та Одеси отримали нагороди. Цього року було номіновано чотири проєкти з України, які були реалізовані у 2021 році, усі чотири увійшли до фіналу.

Нагороди призначені для найкращих компаній, професіоналів галузі та комерційних і житлових будівель за попередній календарний рік. Номінації на нагороди висуваються змінним журі, до складу якого входять керівники провідних компаній, що працюють у цьому секторі. Запрошення взяти участь у журі CEEQA високо цінується в секторі як за обмін знаннями в процесі нагородження, так і за його дуже високу мережеву цінність.

Ідея CEEQA полягала в тому, щоб представити міжнародним інвесторам новий сектор нерухомості у Центральній та Східній Європі, його можливості, в той час, коли в регіоні вже було здійснено кілька великих інвестиційних операцій, але ще більше було необхідно зробити для того, щоб сектор набрав критичного імпульсу, приблизно в момент вступу в ЄС. Партнерство з Financial Times проклало шлях до залучення провідних розробників і постачальників послуг, створення щорічної гала-події світового рівня, на яку оператори ринку могли запросити міжнародних інвесторів. Для того, щоб протистояти профілю інвестиційного регіону з високим рівнем ризику, створення високочесного процесу судження, якому ринок — і міжнародні інвестори — могли б довіряти, було ключовим інгредієнтом премії.

Останні 2 роки CEEQA не проводилася через пандемію. Як це вплинуло на конкурс у цьому році? Скільки було учасників?

— Пандемія стала серйозним ударом для CEEQA, фактично вибивши премію на три роки. Останній  гала-концерт проходив у квітні 2019 року. Прийняте рішення в березні провести премію в червні означало, що ми маємо коротший термін, ніж зазвичай для організації заходу, але означало, що ми змогли обслуговувати всіх власників квитків і спонсорів змагань 2021 року, які здебільшого підтримували нас (замість того, щоб вимагати повернення своїх грошей), і мати чітке вікно для розвитку бізнесу наступної осені на змагання наступного року, а не дозволяти цьому продовжувати рік, який міг бути кінцевим.

На кількість заявок на нагороди це не вплинуло. Зрозуміло, що кількість гостей на гала-концерті CEEQA була на 20% нижчою за норму до пандемії, загалом цьогорічний гала-концерт відвідало 650 гостей. Але це значно перевершило більшість очікувань, як внутрішніх, так і зовнішніх, і багато хто вважає, що це був найкращий гала-концерт CEEQA за всю історію, включаючи живе шоу поп-ікони Глорії Гейнор. Це віщує хороше майбутнє.

Участь у конкурсі платна?

— Подача заявок на нагороду взагалі нічого не коштує. Будь-якій системі нагород, яка стягує гроші за участь, не можна довіряти. У 2003 році ми вирішили зробити премію інакше, і це спрацювало. Люди довіряли результатам нагородження, довіряли якості гала-заходу та гостям. До 2019 року відвідуваність становила в середньому 850-900 гостей, що, мабуть, є межею лідерів бізнесу в нашій галузі.

Як відбувається процес суддівства? Які етапи? Хто члени журі?

— Кандидатів, яких висунуло журі CEEQA, запрошують подати детальні форми заявок, які оцінюються у два раунди: онлайн-раунд оцінювання, де всі судді оцінюють номінантів, створюючи фінальний short list, після чого відбувається засідання журі ввечері напередодні CEEQA Gala для вибору переможців із фінального short list кандидатів.

Унікальністю CEEQA є абсолютно прозорі та справедливі критерії та система суддівства. Вона розроблена та вдосконалена протягом багатьох років у партнерстві з нашим головним партнером, компанією Deloitte. Члени жюрі регулярно повідомляють нам, що вони ніколи не бачили нічого, що наближається до системи доброчесності CEEQA, яка є великою частиною нашого «секретного соуса».

Які компанії та об’єкти беруть участь у конкурсі? Як відбираються учасники та скільки їх було цього року?

— Є нагороди для різних типів комерційних будівель — офісні, торговельні, готельні та промислові, а також житлові та розважальні заклади. Ми охоплюємо усі види компаній, від інвесторів і забудовників до будівельних, юридичних, фінансових і консультаційних послуг. Зазвичай ми отримуємо близько 600 номінантів  у 24 категоріях. У категорії «Розвиток роздрібної торгівлі року» зазвичай приймає участь близько 40-50 торговельних центрів.

Хто переміг цього року? Які об’єкти сподобалися вам? Кого б ви відзначили?

— Цього року нагороду «Розвиток роздрібної торгівлі року» отримала Fabrika Norblin у Варшаві від Capital Park польського походження в дуже напруженій боротьбі з харківським торговельним центром Nikolsky від Budhouse Group — що, безсумнівно, вплинуло на суддів та гала-глядачів, враховуючи те, що сталося у  Харкові та Україні загалом, за останні кілька місяців. Ці два проєкти були далеко попереду решти дванадцяти фіналістів із short list.

Раніше серед номінантів на нагороду та відвідувачів гала-концерту домінували міжнародні гравці, але ми спостерігаємо зростаючу хвилю місцевих інвесторів і розробників, які починають домінувати. Проєкти, розроблені на місцевому рівні, цього року також показали дуже хороші результати порівняно з попередніми роками, особливо празькі компанії. Забудовник Penta Investment і промисловий забудовник CTP домінують у категоріях «Інвестор», «Забудовник», «Промисловий забудовник» і «Net Zero Company», а також серед нагород — проєкт житлового комплексу Penta MAISON Orechovka. Серед категорій менших компаній нагороди «Висхідна зірка» та «Місцевий агент» отримали місцеві чеські компанії, відповідно менеджер фонду Accolade та житлове агентство Svoboda Williams. Офісна будівля компанії Portland Trust із Праги в Бухаресті, Румунія, також отримала дві нагороди. Загальну нагороду «Агент року» та нагороди «Професіонали в галузі» також доставив до Праги регіональний керівник міжнародної агенції Cushman & Wakefiled Джонатан Халлетт, CBRE було визнано агентом ринків капіталу.

Проєкт реконструкції багатофункціонального центру міста Browary Warszawski від ще одного місцевого гравця, польського девелоперу Echo Investment.

Міжнародні компанії були більш помітними в нагородах постачальників послуг — Clifford Chance (юридичні), Erste Bank Group (банківська справа), Skanska (будівельні послуги) і White Star, однак проєкт Ghelamco у Варшаві отримав дві нагороди за Office, що було не тільки передані в оренду та попередньо продані в складних ринкових умовах, а також встановлюють нові стандарти в галузі збереження енергії та води, а також контролю якості повітря – Ghelamco бере участь в Україні з кількома промисловими проєктами протягом останнього десятиліття. Компанія Skanska, також виграла нагороду будівельної компанії року.

Дуже часто в конкурентній боротьбі перемагають не зовсім традиційні та невеликі об’єкти. Наприклад, у 2017 році найкращим торговельним центром визнали проєкт Hala Koszyki, у 2000-2021 Norblin Factory. Це не великі гастрономічні торговельні центри. Чому, на вашу думку, перевага віддається таким проєктам, хоча вони конкурують з дуже великими сучасними традиційними торговельними центрами?

— Масштаб і дизайн є важливими факторами, але аж ніяк не єдиними. Рейтинг ESG та сертифікація зеленого будівництва набули все більшого значення в останні роки разом із розташуванням. Але найважливішим фактором є комерційний успіх — лізинг та інвестиції. Проєкти реконструкції, безумовно, в моді, тому їх можна продавати інвесторам, особливо в центрі міста. У нас є майже алгоритмічна система зважування, розроблена у співпраці з Deloitte, щоб збалансувати переваги розташування на менш зрілому комерційному ринку. Наприклад, Балканські ринки та Україна, які оцінюються приблизно на одному рівні.  Різна оцінка щодо забудови столиці, і для проєктів у регіональних містах.

Ми майже впевнені, що досягли правильної формули, оскільки отримуємо багато регіональних проєктів, які виграють нагороди, але ми завжди стежимо за цим, щоб врахувати будь-які зміни ринку.

Які українські проєкти брали участь у конкурсі цього року? Як проходило суддівство цих об’єктів, враховуючи бойові дії. Які бали журі поставило об’єктам з України?

— Цього року було номіновано чотири українські проєкти: Nikolsky у Харкові та Respublika Park у Києві (категорія роздрібної торгівлі), Unit.City у Києві (категорія стійкої будівлі) та Tarayan Towers у Києві (категорія готелів, відпочинку та житла). Усі вони увійшли до фінального short list.

Ми не можемо оприлюднити всі бали, оскільки вони залишаються конфіденційними, за винятком суперечок, яких у нас ніколи не було, але окремо я можу сказати, що Nikolsky отримав один із найвищих середніх балів на змаганнях — 7,2/10. Українські номінанти загалом отримували нижчі сукупні бали, що також є важливим показником, але, як я вже казав, у нас є механізми, щоб це компенсувати.

Я б сказав, що в першому онлайн-раунді суддівства не було сильно помітного перекосу інтересу до українських проєктів, можливо, більше через плутанину, ніж через знання та почуття. Але це помітно змінилося в останньому раунді суддівства, де вони змогли обговорити ситуацію, зокрема, коли ми підключилися до Києва в прямому ефірі з Максимом Гаврюшиним, членом цьогорічного журі, який представляв українського девелопера Budhouse Group, забудовника Nikolsky. Максим також був у журі CEEQA в попередні роки.

Цього року ви неодноразово заявляли про свою підтримку України під час конкурсу. Війна в Україні якось вплинула на ваш цьогорічний захід?

— Звичайно, на самому CEEQA Gala, де ми представили спеціальну частину вечора STAND WITH UKRAINE під час церемонії нагородження, включаючи ще одне інтерв’ю LIVE UKRAINE CONNECT з Максимом Гаврюшиним. Було багато дискусій про ситуацію в Україні. Наш виступ перед аудиторією полягав у тому, що зараз настав час збирати інформацію та оцінювати перспективи участі у післявоєнній відбудові України, а не після закінчення війни, оскільки оператори в нашому секторі знають набагато більше про комерційний розвиток інфраструктури на ринку Європи, що розвивається, ніж будь-хто інший. З точки зору України та з точки зору сектору, це як відповідальність, так і можливість у майбутньому.

Зараз ми шукаємо практичні способи залучення та мотивації інтересу для просування цієї місії.

https://youtu.be/6XQcNYU3IZ4

Що, на вашу думку, потрібно, щоб інвестори прийшли в Україну? Як статус кандидата в ЄС вплине на ринок нерухомості в Україні?

— Після завершення бойових дій на користь України статус кандидата в ЄС сьогодні, та вступ завтра, матиме великий вплив, оскільки він забезпечить необхідний доступ до капіталу разом із гарантіями надійності та стабільності ринку.