Зростання вакантності ТРЦ – вплив об’єктивних факторів

Наприкінці червня компанія UTG провела zoom-конференцію та представила аналітику ситуації на ринку торгівельної нерухомості України. За даними експертів компанії, вторгнення росії негативно позначилося не тільки на загальному товарообігу, який скоротився на 25% у національній та більше 29% у міжнародній валюті, а й на вакантності ТРЦ. Так, за підрахунками експертів, середньозважена вакантність у торгових центрах Києва становила близько 19%. При цьому найбільше зростання показника спостерігається в регіональних об’єктах, де вакантність становить 24%, на другому місці – окружні ТРЦ, в яких кількість порожніх приміщень становить близько 22%.

Основною причиною, що спричинила стрімку появу вільних площ у галереях, на думку експертів UTG, є зміна споживчих настроїв: з початком вторгнення в українців виникло відторгнення товарів агресора. Тому російські ритейлери залишають країну і в ТРЦ утворюються великі вакантні плями, які можуть досягати 20-25% від площі торгової галереї, тому що багато російських ритейлерів займали великоформатні магазини. Тобто практично чверть ТРЦ залишається порожньою, незважаючи на те, що раніше це були найкращі та успішні об’єкти та активно користувалися інтересом у російських мереж. Але поки що в українських мережах немає запитів поглинути такі площі і тим самим знизити вплив на вакантність.

Крім того, за даними експертів, на ринку спостерігається явище, коли практично усі міжнародні оператори все ще закриті. Тим самим вони не впливають на зростання товарообігу та не виконують якірну функцію, допомагаючи синергією іншим магазинам. Окрім цього мережі, в яких раніше були недохідні точки, які тягли та покривали витрати за рахунок інших успішніших об’єктів, тепер починають активно оптимізуватися: закривати малоприбуткові та збиткові магазини, концентруючи свою увагу на успішних. Зростанню вакантності сприяють проблеми з логістикою у міжнародних операторів (зараз досить складно привозити товари в Україну), а також складнощі із виведенням валюти з країни. Все це призводить до уповільнення експансії або навіть зупинення інвестицій.

Ще однією проблемою, пов’язаною з якірними орендарями, є непритомність після ководних обмежень таких якорів як фінес-клуби та дитячі розважальні центри, кінотеатри та інші різноманітні розваги. Вони не встигли відійти від вимушеного закриття у попередні два роки. І зараз ці оператори знову потрапили у новий виток обмежень своєї діяльності.

Судячи з усього, аналітики прогнозують, що вакантність у ТРЦ найближчим часом навряд чи вдасться знизити. Однак у майбутньому так чи інакше в Україну поступово приходитимуть нові бренди, які допоможуть заповнити галереї, як це було у 2014 році. Тоді відбувся відтік першої хвилі російських брендів, а в країну активно почали заходити турецькі та польські мережі. Саме за рахунок їхньої популярності у населення та великих форматів вдалося заповнити торгові об’єкти.

Читайте також: З 24 постраждалих в Україні ТЦ 7 відновили роботу