Максим Гаврюшин, Budhouse Group: Що чекає на торгівельні центри в найближчому майбутньому?

На RAU Summit 2021 виступив голова УРТЦ та операційний директор компанії Budhouse Group Максим Гаврюшин, який розповів про вплив онлайн на ритейл та торгівельні центри в період пандемії.

Максим Гаврюшин

3-4 роки тому активно обговорювалася тема впливу онлайн на фізичну торгівлю. Приводом для цього стала величезна кількість банкрутств, насамперед у США, де масово закривалися торгівельні центри.

В якості порівняння варто взяти Америку, тому що це найбільш насичений ринок в плані як фізичного, так і онлайн ритейлу, який швидко реагує на будь-які зміни.

Цього року про банкрутство заявили багато великих компаній, таких як Lord&Taylor, Brooks Brothers та JCPenney. Говорять і про те, що є передумови закриття ще тисячі торгівельних центрів на території Сполучених Штатів.

На цьому фоні дуже активно розвивається онлайн. У США за останній рік його частка зросла з 12% до 16% в обсязі роздрібних продажів. І це все говорить не на користь фізичного ритейлу. Що ж насправді відбувається у Сполучених Штатах та що у нас?

Чи є життя після COVID-19?

Ми провели опитування понад 200 українських ритейлерів, які представляють понад 9 000 магазинів. Крім того, було використано опитування відвідувачів наших торгівельних центрів. Також були задіяні дані міжнародних дослідницьких компаній, таких як Міжнародна Рада Торгівельних Центрів (ICSC) та IHL Group, які професійно займаються вивченням тенденцій на ринку.

Міф 1. Торгівельні центри вмирають

Після численних локдаунів у нашій країні та по всьому світу почали говорити про масове закриття ТРЦ, наприклад, в США планують закрити близько 1000 торгівельних центрів.

Для початку необхідно розібратися що являє собою ринок США. Якщо в Україні працює трохи більше 300 торгівельних центрів, то у Сполучених Штатах – понад 35 000. Отже, насиченість ринку США у 20 разів вища, ніж в Україні. Для того, щоб Україні наздогнати США за насиченістю, за умови, що будуватися ТРЦ будуть так само, як і в 2021, знадобиться 300 (!) років.

На цьому фоні, 1000 ТРЦ – це лише 3% від усього обсягу ринку торгівельної нерухомості США. Навіть якщо ще 3% закриється, глобально на ринок це не вплине. Якщо перенести на українські реалії – в Україні це б означало закриття 9 торгівельних центрів. На нашому ринку це б ніяк не позначилося.

А торгівельні центри, що працюють, у Сполучених Штатах демонструють досить стабільні показники. У 2020 році оборот склав 2,2 трлн доларів – приблизно стільки ж, як і в 2019, незважаючи на усі локдауни. Заповнюваність також залишається стабільною – на рівні 90%.

Більше того, у 2021 році кількість торгівельних центрів у США збільшилася на 42 (з'явилося 1,5 млн. кв. м нових площ).

В Україні також є закриті торгівельні центри, але загалом це несуттєва частка – 4%. Цікаво, що COVID-19 на це не вплинув, ТРЦ закрилися ще до початку пандемії. Здебільшого такі торгівельні центри перебувають у невеликих містах, де рівень конкуренції досить високий. Тобто головною причиною закриття є велика конкуренція, а не COVID-19.

У 2021 році кількість торгівельних центрів у країні збільшилася на 5, додалося 300 тис. GLA.

Міф 2. Ритейлери перестали розвиватися та масово закриваються

Щодо американського досвіду, у 2020 році кількість закритих магазинів у 2 рази перевищила кількість відкритих. Але вже в 2021 тенденція змінилася – більше фізичного ритейлу відкривалося, ніж закривалося. На один закритий магазин прийшлося 2,2 відкритих.

Якщо у 2017-2018 роки компанії показували приріст 8,5 тис. магазинів, то у 2020-2021 баланс був негативним – закрилися 2,2 тис. магазинів. При цьому, 67% закритих магазинів представлені лише 16 ритейлерами, а це 2% від опитаних. Така статистика говорить про те, що проблема є не загалом на ринку, а у певних ритейлерів, які не зуміли пристосуватися до нових реалій.

Таке саме дослідження ми провели в Україні, опитавши 200 компаній. Враховуючи масштаби, такої вибірки цілком достатньо для того, щоб зрозуміти зріз по ринку.

В Україні ситуація виявилася ще сприятливішою. За останні роки жодного разу кількість закритих магазинів не перевищила кількість відкритих. Невеликий провал у динаміці був у 2020 році, але загалом за пандемію мережі збільшили свою кількість магазинів більш ніж на 1000.

У середньому по ринку за пандемію приріст у вітчизняних роздрібних операторів становив 13%.

На 2022 рік у наших орендарів плани ще більш оптимістичні. Якщо за період пандемії на один закритий магазин припадало приблизно 3 відкриті, то наступного року українські ритейлери на один закритий магазин планують відкривати 8.

Як відомо, ресторанна галузь під час пандемії постраждала найбільше, проте динаміка розвитку цих мереж також позитивна. Навіть у період локдаунів на кожну закриту точку припадало 5 відкритих. Це навіть вище, ніж у середньому по ритейлерам. У 2022 році вони планують розвиватися ще більше. на кожну закриту точку планується 17 відкритих.

Статистика відкритих/закритих магазинів виглядає так:

  • 56% – мережі, які відкривають магазини;
  • 16% – мережі, які планують закрити магазини або закривали під час карантинних обмежень.

Ситуація з магазинами, що закриваються, схожа на ту, що й в США – 8% опитаних ритейлерів становлять 63% усіх закритих магазинів під час пандемії.

Найменш активно розвиваються сегмент одягу та взуття, який у торгівельних центрах становить основний попит. Якщо така тенденція продовжуватиметься, у майбутньому це може вплинути на структуру попиту на торгівельні площі та навіть на внутрішній вигляд ТРЦ.

Міф 3. Онлайн замінює магазини – назавжди змінилися звички людей

72% роздрібних компаній мають свої інтернет-магазини. Але частка продажу залишається невеликою – близько 11%. При цьому більш ніж третина опитаних мають мінімальну частку онлайн-продажів – до 5% у загальному обсязі продажів в Україні.

Щодо відвідувачів торгівельних центрів, то офіційна статистика цього року показує зростання онлайн продажів на 40%. Але частка продажу все одно ще не перевищує 2% офіційного роздрібного товарообігу.

Завдяки даним опитувань відвідувачів наших торгівельних центрів у різних містах протягом кількох років можна простежити, як змінюється частота та сума покупок онлайн..

Найбільші зміни відбулися у 2019 році, ще до пандемії. У період пандемії якогось великого скачка чи зміни суми покупок немає.

У розрізі різноманітних товарних груп можна побачити зміни – інтерес до покупок продуктів харчування зріс. Щодо одягу, взуття та інших товарів – він залишився таким самим.

А ось що дійсно змінилося і що відчувається – спосіб покупки у соціальних мережах став цікавішим для наших відвідувачів. Якщо пандемії він був 13%, то після пандемії – 19%.

Питання на мільярд: магазини, онлайн чи обидва канали?

Торгові мережі, які використовують і онлайн, і офлайн – зростають, а мережі, які використовують лише один канал – скорочуються. Це говорить про те, що споживачі обирають багатоканальний спосіб пошуку та купівлі товарів.

Тому найближчим часом торгівельним центрам нічого не загрожує, крім самих торгівельних центрів. Тільки конкуренція на ринку може призвести до зниження показників та закриття об'єкта.