Як оговтується ритейл після 100 днів вторгнення рф: втрати галузі та нові рішення

Через три місяці війни український ритейл відкрив більшу кількість закритих на час воєнних дій торгових точок.

За даними опитування Асоціації ритейлерів України, сотні власників та CEO підприємств по всій Україні, на 20 травня 2022 року було закрито з тих чи інших причин 18% магазинів. Це на 5% менше, ніж аналогічний показник місяць тому, коли почався тренд на відновлення.

Компанії зіштовхнулись з 10 найбільш поширеними проблемами за цей час, зокрема:

  • закриття 30% торгових об’єктів (магазини, аптеки, заправки, ТРЦ) через військові дії;
  • знищення торгових об’єктів через військові удари;
  • збій логістики, доставки продуктів, забезпечення пальним;
  • дефіцит товарів у виробників для постачання в мережі;
  • створення карт опорних магазинів;
  • дефіцит працівників — через вимушені міграції, запис в ТрО;
  • мобілізація працівників критичної інфраструктури;
  • складна процедура оформлення імпорту харчових продуктів;
  • відсутність пільгового фінансування з боку держави (або складність оформлення);
  • товари критичного імпорту.
Ритейл відвойовує позиції

Після 20 травня або на 86-й день активних бойових дій, загальна картина виглядала наступним чином: із 15 263 торгових об’єктів всієї галузі вже працює 12 523.

Відсоток діючих об’єктів складає вже 82%, а закритих — 18%. У продуктовому ритейлі у секторі FMCG кількість закритих супермаркетів та гіпермаркетів збільшилася у квітні до березня з 978 до 1117 точок. Це пояснювалося оптимізацією роботи мереж: компанії залишали в роботі лише точки, де можна сформувати повноцінний асортимент, організувати своєчасне поповнення запасів і мати споживацький попит.

Згодом кількість працюючих магазинів почала зростати й досягла у травні відмітки у 3795 магазинів проти 3463 у квітні, тим самим збільшивши їхню частку до 83% з 76% відповідно.

Зараз в Україні не працює 795 продуктових торгових точок. Ритейлери, які працюють переважно у західних та центральних регіонах країни, почувають себе краще за інших та мають змогу не тільки зберігати мережу, але й поступово її розширювати.

За словами керівника GR-напрямку Асоціації ритейлерів України Наталії Петрівської, зараз ритейлерам необхідна підтримка як бізнесу у фінансових програмах з відшкодування і відновлення втрачених активів, так і програми на розвиток кожної галузі (не тільки критичної інфраструктури).

«Потрібні також спрощення оподаткування, ставок ПДВ для бізнесу, доступність еквайрингу, також запуск розширеної фінансової програми підтримки для релокованого бізнесу, компенсації затрат компаній, які власними силами проводили релокацію, компенсація (хоча б часткова) орендних ставок, а також програми державних компенсацій для працівників вимушено переселених компаній», — наголосила Петрівська.

Читайте також: Які дії необхідно виконати для отримання компенсації постраждалим ТРЦ?

Як справляються мережі з дефіцитом та логістикою. Приклад NOVUS та Fozzy Group

Як розповів директор юрдепартаменту мережі NOVUS Максим Бугаєв, за три місяці повномасштабної воєнної агресії рф компанія зіткнулася з усіма системними проблемами, що й усі великі учасники ринку.

Зокрема, були зруйновані звичні логістичні ланцюги с постачання товарів, чимало виробників скоротили або припинили діяльність, критично впала купівельна спроможність населення та виросли ціни на більшість товарних груп. Значно подорожчали послуги з перевезення, вартість яких майже повністю лягла на мережу. Внаслідок ракетних атак вщент зруйновано новий офіс компанії та знищені товарні запаси на десятки мільйонів в логістичних центрах, в Бучі та Ірпіні розбиті та пограбовані загарбниками магазини.

«Ми значно скоротили витрати, намагаючись зберегти максимально робочі місця та підтримуючи, де це було об’єктивно можливим, роботу магазинів. Шукаємо порозуміння щодо оренди магазинів на час воєнного стану з власниками приміщень, напрацьовуємо нові умови співпраці з постачальниками. Підлаштовуємо під нові реалії асортимент», — розповів Бугаєв.

У компанії також після знищення логістичного центру змінили підхід до зберігання товару, намагаючись диверсифікувати його розташування та унеможливити втрату одночасно великої кількості товарних запасів.

«Однією з невирішених проблем є неможливість оплати товарів, що не включені до переліку критичного імпорту, як наслідок, неможливість забезпечити покупців звичним для них асортиментом та продуктами, інколи навіть першої необхідності. Більшість позицій по асортименту вдається закрити. На даний час є нестача по борщовому набору (капуста, буряк, картопля), фруктах та молодих овочах», — пояснив представник NOVUS.

Магазин Novus у пошкодженому ТРЦ Retroville

За попередніми підрахунками Fozzy Group, загальні збитки компанії перевищують 2,4 млрд грн. Це і зруйновані магазини, і знищений чи розграбований товар, пошкоджені склади і нанесені збитки виробництву.

На початок війни у мережі працювало 736 магазинів, зараз працює понад 620 об’єктів, 67 частково або повністю зруйновані, 27 у зоні бойових дій або на тимчасово окупованих територіях. Компанія розробила спеціальні алгоритми для фіксації збитків.

«Ми були змушені перебудувати низку процесів. Це стосується ланцюгів та способів постачання продуктів та товарів. Враховуючи зміну асортименту у воєнний час, змінилися підходи до роботи зі складською логістикою. Змінився перелік постачальників: деякі зупинили роботу, деякі на тимчасово окупованих територіях. Тому змушені були шукати нових постачальників, у тому числі закордонних», — зазначили в компанії.

Перший новий магазин «Сільпо» у Львові з початку повномасштабної війни

Зазнав суттєвих змін і продуктовий кошик після початку війни.

«Є продукти, на які відчувається підвищений попит, тому у цих категоріях полиці починають найшвидше рідшати — крупи, товари тривалого зберігання, овочі. Також у дефіциті зараз сіль через зупинку одного з найбільших українських підприємств, яке знаходиться у зоні бойових дій. Втім, гострого дефіциту немає, але й колишньої ширини асортименту також немає. Є дефіцит окремих груп товарів», — пояснили в Fozzy Group.

Читайте також: З початку повномасштабної війни Fozzy Group відновила роботу понад 100 магазинів

Non-food ритейл (ліки, паливо та побут)

В інших секторах ритейлу фіксується поступове відновлення роботи більшості мереж. Найшвидше відновили роботу ритейлери у товарах, в яких відчувається найбільша потреба. У травні кількість відкритих аптек збільшилася лише на 1%, з 3440 до 3502. Тобто зачинено всього 8% від загальної кількості аптек (3796).

У травні також ще на 3% зменшилася кількість зачинених магазинів сегменту drogerie, товарів для дому, хімія, косметика. Не працює 424 точки із 2652. З 1100 магазинів EVA не працює лише 172 точки або 16%.У Watsons відкрито 283 магазини із 320-ти (не працює 12%).

Магазини електроніки, техніки та будматеріалів відновлюються повільніше. За два останні місяці торгівля ПТіЕ зменшила частку закритих точок на 14%, тобто по 7% на місяць. Зараз із 894 магазинів не працює третина.

Читайте також: Три місяці війни: рестартинг ТРЦ

Найбільше зачинено точок у мережі моносторів іStudio — 11 із 17, або 65%. Що не дивно, бо у невеликій мережі відносний показник буде значним навіть при втраті однієї точки. Водночас у компанії Фокстрот, яка внаслідок бойових дій зазнала чималих втрат (зокрема, великий склад з товаром) із 169 магазинів працює половина (51%). За останній місяць ритейлер відновив роботу 8 магазинів.

Найфартовіше пережила перші місяці повномасштабної війни мережа «Цитрус», де зачинено лише 5 магазинів із 54. Найбільш динамічне відновлення демонструє Алло, компанія збільшила на 24 одиниці кількість працюючих точок, і тепер в мережі із 340 магазинів зачинені лише 86 або 25% (у квітні 32%). Співставні показники втрат у Comfy та Eldorado: 22% та 36% відповідно.

Найбільш повільніше йде відновлення в торгівлі сектору jewelry, який і постраждав від війни найбільше — тільки 12% приросту відритих точок. Тут працює 786 точок із 1313 (60%). Найкращі показники у бренду «Срібний Вік», який зменшив долю непрацюючих магазинів з 95% в березні до 11% у травні. Але цього місяця з’явився новий лідер по темпах відновлення — бренд «Срібна Країна», який зменшив долю непрацюючих магазинів з 67% до 26%.

Джерело