Названі кращі європейські об'єкти нерухомості. Інтерв'ю з Річардом Холвардом, засновником премії CEEQA

Річард Холвард

Нещодавно у Варшаві відбувся фінал одного із наймасштабніших конкурсів нерухомості у Європі — Central & Eastern European Real Estate Quality Awards (CEEQA). CEEQA одна з найпрозоріших та авторитетних нагород у сфері нерухомості в Європі. Мета премії — відзначити бізнес-досвід і виділити досягнення та можливості сектору нерухомості Центрально-Східної Європи на міжнародній інвестиційній арені. Про особливості конкурсу та участь об'єктів з України розповів Річард Холвард, засновник конкурсу.

— Професіонали в Україні небагато знають про ваш конкурс. Розкажіть про CEEQA. Скільки років конкурсу, як прийшла ідея його створення ?

— По-перше, добре повернутися після руйнівної для нас пандемії.

CEEQA — це абревіатура від CEE Real Estate Quality Awards, оригінальна назва, яка була відома раніше. Насправді Україна, котра була однією з країн колишнього СРСР, з моменту заснування CEEQA в 2003 році, була активно залучена до премії, хоча, можливо, лише на вищому рівні сектору, прагнучи міжнародних інституційних інвестицій або інвестування в Україну. У журі CEEQA було багато українських забудовників та інвесторів, і ряд об'єктів від Львова до Києва та Одеси отримали нагороди. Цього року було номіновано чотири проєкти з України, які були реалізовані у 2021 році, усі чотири увійшли до фіналу.

Нагороди призначені для найкращих компаній, професіоналів галузі та комерційних і житлових будівель за попередній календарний рік. Номінації на нагороди висуваються змінним журі, до складу якого входять керівники провідних компаній, що працюють у цьому секторі. Запрошення взяти участь у журі CEEQA високо цінується в секторі як за обмін знаннями в процесі нагородження, так і за його дуже високу мережеву цінність.

Ідея CEEQA полягала в тому, щоб представити міжнародним інвесторам новий сектор нерухомості у Центральній та Східній Європі, його можливості, в той час, коли в регіоні вже було здійснено кілька великих інвестиційних операцій. Але ще більше це було необхідно зробити для того, щоб сектор набрав критичного імпульсу, приблизно в момент вступу в ЄС. Партнерство з Financial Times проклало шлях до залучення провідних розробників і постачальників послуг, створення щорічної гала-події світового рівня, на яку оператори ринку могли запросити міжнародних інвесторів. Протистояння профілю інвестиційного регіону з високим рівнем ризику, створення високочесного процесу судження, якому ринок і міжнародні інвестори могли б довіряти, було ключовим інгредієнтом премії.

— Останні 2 роки CEEQA не проводилася через пандемію. Як це вплинуло на конкурс у цьому році? Скільки було учасників?

— Пандемія стала серйозним ударом для CEEQA, фактично призупинивши премію на три роки. Останній гала-концерт проходив у квітні 2019 року. Прийняте рішення в березні провести премію в червні означало, що ми маємо коротший термін, ніж зазвичай для організації заходу. Це також означало, що ми можемо обслуговувати всіх власників квитків і спонсорів змагань 2021 року, які здебільшого підтримували нас (замість того, щоб вимагати повернення своїх грошей), і мати чітке вікно для розвитку бізнесу наступної осені на змаганнях наступного року.

На кількість заявок на нагороди це не вплинуло. Зрозуміло, що кількість гостей на гала-концерті CEEQA була на 20% нижчою за норму до пандемії, загалом цьогорічний гала-концерт відвідало 650 гостей. Але це значно перевершило більшість очікувань, як внутрішніх, так і зовнішніх, і багато хто вважає, що це був найкращий гала-концерт CEEQA за всю історію, включаючи живе шоу поп-ікони Глорії Гейнор. Це віщує хороше майбутнє.

— Участь у конкурсі платна?

— Подача заявок на нагороду взагалі нічого не коштує. Будь-якій системі нагород, яка стягує гроші за участь, не можна довіряти. У 2003 році ми вирішили зробити премію інакше, і це спрацювало. Люди довіряли результатам нагородження, довіряли якості гала-заходу та гостям. До 2019 року відвідуваність становила в середньому 850-900 гостей, що, мабуть, є межею лідерів бізнесу в нашій галузі.

— Як відбувається процес суддівства? Які етапи? Хто члени журі?

— Кандидатів, яких висунуло журі CEEQA, запрошують подати детальні форми заявок, які оцінюються у два раунди: онлайн-раунд оцінювання, де всі судді оцінюють номінантів, створюючи фінальний шорт-лист, після чого відбувається засідання журі ввечері напередодні CEEQA Gala для вибору переможців із фінального шорт-лист кандидатів.

Унікальністю CEEQA є абсолютно прозорі та справедливі критерії та система суддівства. Вона розроблена та вдосконалена протягом багатьох років у партнерстві з нашим головним партнером, компанією Deloitte. Члени журі регулярно повідомляють нам, що вони ніколи не бачили нічого, що наближається до системи доброчесності CEEQA, яка є великою частиною нашого «секретного соуса».

— Які компанії та об'єкти беруть участь у конкурсі? Як відбираються учасники та скільки їх було цього року? сколько их было в этом году?

— Є нагороди для різних типів комерційних будівель — офісні, торговельні, готельні та промислові, а також житлові та розважальні заклади. Ми охоплюємо усі види компаній, від інвесторів і забудовників до будівельних, юридичних, фінансових і консультаційних послуг. Зазвичай ми отримуємо близько 600 номінантів у 24 категоріях. У категорії «Розвиток роздрібної торгівлі року» зазвичай приймає участь близько 40-50 торговельних центрів.

— Хто переміг цього року? Які об'єкти сподобалися вам? Кого б ви відзначили?

— Цього року нагороду «Розвиток роздрібної торгівлі року» отримала Fabrika Norblin у Варшаві від Capital Park польського походження в дуже напруженій боротьбі з харківським торговельним центром Nikolsky від Budhouse Group — що, безсумнівно, вплинуло на суддів та гала-глядачів, враховуючи те, що сталося у Харкові та Україні загалом, за останні кілька місяців. Ці два проєкти були далеко попереду решти дванадцяти фіналістів із шорт-листа.

Раніше серед номінантів на нагороду та відвідувачів гала-концерту домінували міжнародні гравці, але ми спостерігаємо зростаючу хвилю місцевих інвесторів і розробників, які починають домінувати. Проєкти, розроблені на місцевому рівні, цього року також показали дуже хороші результати порівняно з попередніми роками, особливо празькі компанії. Забудовник Penta Investment і промисловий забудовник CTP домінують у категоріях «Інвестор», «Забудовник», «Промисловий забудовник» і «Net Zero Company», а також серед нагород — проєкт житлового комплексу Penta MAISON Orechovka. Серед категорій менших компаній нагороди «Висхідна зірка» та «Місцевий агент» отримали місцеві чеські компанії — менеджер фонду Accolade та житлове агентство Svoboda Williams. Офісна будівля компанії Portland Trust із Праги в Бухаресті, Румунія, також отримала дві нагороди. Загальну нагороду «Агент року» та нагороди «Професіонали в галузі» також доставив до Праги регіональний керівник міжнародної агенції Cushman & Wakefiled Джонатан Халлетт, CBRE було визнано агентом ринків капіталу.

Нагороду за найкращий проєкт реконструкції багатофункціонального центру міста Browary Warszawski отримав ще один місцевий гравець — польський девелопер Echo Investment.

Міжнародні компанії були більш помітними в нагородах постачальників послуг — Clifford Chance (юридичні), Erste Bank Group (банківська справа), Skanska (будівельні послуги) і White Star. Проєкт Ghelamco у Варшаві отримав дві нагороди за Office, що були не тільки передані в оренду та попередньо продані в складних ринкових умовах, а також встановлюють нові стандарти в галузі збереження енергії та води, а також контролю якості повітря. Компанія Skanska, також виграла нагороду будівельної компанії року.

— Дуже часто в конкурентній боротьбі перемагають не зовсім традиційні та невеликі об’єкти. Наприклад, у 2017 році найкращим торговельним центром визнали проєкт Hala Koszyki, у 2000-2021 Norblin Factory. Це невеликі гастрономічні торговельні центри. Чому, на вашу думку, перевага віддається таким проєктам, хоча вони конкурують з дуже великими сучасними традиційними торговельними центрами?

— Масштаб і дизайн є важливими факторами, але аж ніяк не єдиними. Рейтинг ESG та сертифікація зеленого будівництва набули все більшого значення в останні роки разом із розташуванням. Але найважливішим фактором є комерційний успіх — лізинг та інвестиції. Проєкти реконструкції, безумовно, в моді, тому їх можна продавати інвесторам, особливо в центрі міста. У нас є майже алгоритмічна система зважування, розроблена у співпраці з Deloitte, щоб збалансувати переваги розташування на менш зрілому комерційному ринку. Наприклад, Балканські ринки та Україна оцінюються приблизно на одному рівні. Різна оцінка щодо забудови столиці, і для проєктів у регіональних містах.

Ми майже впевнені, що досягли правильної формули, оскільки отримуємо багато регіональних проєктів, які виграють нагороди, але ми завжди стежимо за цим, щоб врахувати будь-які зміни ринку.

— Які українські проєкти брали участь у конкурсі цього року? Як проходило суддівство цих об'єктів, враховуючи бойові дії? Які бали журі поставило об’єктам з України?

— Цього року було номіновано чотири українські проєкти: Nikolsky у Харкові та Respublika Park у Києві (категорія роздрібної торгівлі), Unit.City у Києві (категорія стійкої будівлі) та Tarayan Towers у Києві (категорія готелів, відпочинку та житла). Усі вони увійшли до фінального шорт-листа.

Ми не можемо оприлюднити всі бали, оскільки вони залишаються конфіденційними, за винятком суперечок, яких у нас ніколи не було, але окремо я можу сказати, що Nikolsky отримав один із найвищих середніх балів на змаганнях — 7,2/10. Українські номінанти загалом отримували нижчі сукупні бали, що також є важливим показником, але, як я вже казав, у нас є механізми, щоб це компенсувати.

Я б сказав, що в першому онлайн-раунді суддівства не було сильно помітного перекосу інтересу до українських проєктів, можливо, більше через плутанину, ніж через знання та почуття. Але це помітно змінилося в останньому раунді суддівства, де вони змогли обговорити ситуацію, зокрема, коли ми підключилися до Києва в прямому ефірі з Максимом Гаврюшиним, членом цьогорічного журі, який представляв українського девелопера Budhouse Group, забудовника Nikolsky. Максим також був у журі CEEQA в попередні роки.

— Цього року ви неодноразово заявляли про свою підтримку України під час конкурсу. Війна в Україні якось вплинула на ваш цьогорічний захід?

— Звичайно, на самому CEEQA Gala ми представили спеціальну частину вечора STAND WITH UKRAINE під час церемонії нагородження, включаючи інтерв’ю LIVE UKRAINE CONNECT з Максимом Гаврюшиним. Було багато дискусій про ситуацію в Україні. Наш виступ перед аудиторією полягав у тому, що зараз настав час збирати інформацію та оцінювати перспективи участі у післявоєнній відбудові України, а не після закінчення війни, оскільки оператори в нашому секторі знають набагато більше про комерційний розвиток інфраструктури на ринку Європи, що розвивається, ніж будь-хто інший. З точки зору України та з точки зору сектору, це як відповідальність, так і можливість у майбутньому.

Зараз ми шукаємо практичні способи залучення та мотивації інтересу для просування цієї місії.

— Що, на вашу думку, потрібно, щоб інвестори прийшли в Україну? Як статус кандидата в ЄС вплине на ринок нерухомості в Україні?

— Після завершення бойових дій на користь України статус кандидата в ЄС сьогодні, та вступ завтра, матиме великий вплив, оскільки він забезпечить необхідний доступ до капіталу разом із гарантіями надійності та стабільності ринку.