Розвиток ритейлу в 2022 році: прогнози міжнародних аналітиків

Пандемія 2020-21 років безперечно вплинула на сучасний ринок роздрібної торгівлі. І якщо позаминулого року закриття та обмеження призвели до хаосу на ринку та серії банкрутств, то в минулому ринок адаптувався до нових реалій і відчував себе спокійніше та впевненіше.

2021 рік запам'ятався великою кількістю угод зі злиття та поглинання, а також серією великих IPO на тлі загальної стабілізації на ринку. Разом з тим, ритейлери продовжили боротися з проблемами постачання та дефіциту товарів. Прогнозами розвитку ринків діляться Дафна Хауленд, Бен Унглсбі та інші міжнародні аналітики.

Які 10 глобальних тенденцій визначатимуть розвиток ринку ритейлу у 2022 році?

1. Ритейлери інвестуватимуть у ланцюжки поставок товарів

Як відомо, 2021 рік пройшов під знаком великих проблем із поставками по всьому світу на тлі сплеску купівельної активності, дефіциту виробничих потужностей та нестачі робочої сили. Очікується, що різні фактори тиску на ринок збережуться і в 2022 році. Тому ритейлери активніше інвестуватимуть в існуючі ланцюжки поставок і створюватимуть нові на довгострокову перспективу.

2. Продавці переосмислять свої відносини із працівниками

Минулого року однією з найбільш обговорюваних на ринку тем були взаємини ритейлерів з персоналом. Багато компаній змушені були підвищити заробітну плату співробітникам, вимагаючи укомплектування штату. У 2022 році профспілки добиватимуться посилення захисту прав працівників у період пандемії та обмежень. Якщо дефіцит робочої сили збережеться, ритейлерам доведеться йти на великі жертви, що зберегти повністю укомплектовані штати магазинів, дарксторів і розподільчих центрів.

3. Наслідки потоку IPO

Минулий рік став одним із рекордних за кількістю IPO у сегменті роздрібної торгівлі. Особливо активними були інтернет-ритейлери, багато з яких стали публічно публікувати дані про збитки, що призвело до падіння вартості їхніх акцій на біржі. Багато брендів після IPO сьогодні зазнають труднощів, і очікується, що саме 2022 стане індикатором того, чи є вихід на біржу виправданим для інших учасників ринку e-commerce.

4. Чи триватиме відновлення фешн-ритейлу?

У 2020 році продажі одягу та взуття були рекордно слабкими, але 2021 подарував ритейлерам трохи надії на відновлення попиту. Якщо два роки тому 1,8 млн споживачів у США не купили жодної нової речі, то минулого року понад 60% споживачів заявили про необхідність оновлення гардеробу. У Moody's очікують, що цього року зростання у роздрібній торгівлі та виробництві одягу дещо сповільниться. Під тиском — такі великі бренди, як Gap та Banana Republic.

5. За високу інфляцію будуть розплачуватися споживачі

Споживачі можуть мати справу зі зростанням цін на тлі високої інфляції. У США, за даними Бюро статистики праці, споживчі ціни зросли майже на 7%. А за даними індексу цифрових цін Adobe, в інтернеті ціни зростали протягом 18 місяців поспіль. Якщо зростання цін продовжиться, споживачі все частіше користуватимуться альтернативними кредитними програмами, що вплине на весь сектор роздрібної торгівлі.

6. Ритейлери зароблятимуть на своїх сервісах

Торгові компанії продовжать диверсифікувати свою діяльність, відкриваючи нові джерела доходу, у тому числі доставку товарів для сторонніх компаній, здачу площ під пункти видачі товарів та пропонуючи покупцям підписки на знижки та додаткові послуги. Одночасно продовжує зростати та популярність формату безкасового обслуговування. Так, Amazon вже минулого року почала продавати свої технології стороннім ритейлерам.

7. Бренди шукатимуть баланс між оптовими та роздрібними продажами

Провідні ритейлери у 2022 році продовжать шукати ідеальний баланс співвідношення оптових продажів з реалізацією товарів за моделлю прямої взаємодії зі споживачем. На глобальному ринку останнім часом все більшого значення прямому продажу приділяють спортивні гіганти Nike, Adidas та Under Armour. Одночасно бренди знаходять переваги у розширенні через оптових партнерів на додаток до власних магазинів та онлайн-каналів збуту. Очікується, що зрушення в обох напрямках продовжаться і цього року.

8. Магазини продовжать еволюціонувати

В останні роки ритейлери стрімко скорочували свою присутність у фізичному роздробі. Так, у 2019 році було оголошено про закриття близько 9 тисяч магазинів у США, а в 2020 році деякі ритейлери вирішили не відкривати магазини, що закрилися в пандемію. 2021 рік був іншим — великі бренди почали переосмислювати значення та концепцію магазинів, змінювати їх локації та ставати ближче до споживачів. Нові формати пробують як люксові Macy's та Bloomingdale's, так і дискаунтери на кшталт Dollar General.

9. СТМ продовжують розширювати свою присутність на ринку

Минули роки, коли ритейлери прикріплювали свої бренди виключно до дешевих, простих та низькоякісних товарів СТМ. Сьогодні компанії прагнуть розглядати бренди СТМ як прибутковий двигун зростання, що дозволяє їм захопити більшу частку ринку. Найбільші ритейлери активно нарощують портфель своїх брендів, у тому числі й у непродуктовому сегменті. Приватні марки стають все популярнішими серед споживачів, які дбають про ціну.

10. Оновлення iOs може підірвати маркетингові стратегії ритейлерів

З виходом оновлення iOS 14.5 Apple ритейлери зіткнулися з множинними проблемами через те, що програми зобов'язали запитувати у користувачів дозвіл на відстеження та доступ до реклами. Особливо багато проблем це додало брендам, орієнтованим на прямі комунікації зі споживачем. У 2022 році багато хто з них змушений буде шукати нові маркетингові канали, які принесуть більше прибутку. Серед них — електронна пошта, SMS і навіть друкована реклама.

Підготовлено за матеріалами міжнародних аналітиків Дафни Хауленд, Бена Унглсбі, Кари Сальпіні, Кааріна Вембара, Кароліни Янсен та Марії Монтерос.

Читайте також головні тренди ритейлу у 2022 році за версією Trend Hunter.

Джерело