Українська Рада Торгових Центрів: Втрати ТЦ України становлять майже 10 млрд долл

Українська Рада Торгових Центрів порахувала втрати, що понесла галузь ТЦ внаслідок агресії з боку рф. Загальні втрати галузі за 4 місяці війни складають 9,8 млрд долл США.

Прямі втрати

Прямі втрати торговельних центрів, які рахуються як вартість заміщення пошкоджень ТЦ, складають 350 млн долл. Станом на початок червня в Україні значних пошкоджень зазнали 23 ТЦ. Найбільша частка припадає на Схід — 12 ТЦ пошкоджено на суму 250 млн долл. Торговельні центри у Києві та регіонах постраждали на суму 68 млн (6 ТЦ). На Півдні втрати склали приблизно 29 млн (5 ТЦ). Найбільш постраждалими ТЦ є Порт-сіті (Маріуполь), Nikolsky та Караван (Харків), Retroville (Київ), Fabrikа (Херсон).

З точки зору пошкоджених ТЦ по площі, найбільш постраждалим регіоном є також Схід. Тут постраждало 37% всіх торговельних площ регіону. Далі йде південь — 15,3%. Пощастило регіону Північ. Незважаючи на активні бойові дії, значних пошкоджень не зазнав жодний ТЦ. В Центрі і на Заході так само.

Непрямі втрати

Значно більшими є непрямі втрати, що понесли торговельні центри. Загальні непрямі втрати оцінюються у 9,5 млрд долл США, з яких втрата контролю 0,42 млрд, втрати капіталізації 7,4 млрд, недоотриманий прибуток діючих ТЦ 0,361 млрд, недоотриманий прибуток ТЦ, що мали відкритися у 2022 році 0,05 млрд, капіталізація ТЦ, що мали відкритися у 2022 — 1,22 млрд.

Найбільші непрямі збитки спостерігаються на Сході України, де бойові дії продовжуються і зараз. Незважаючи на те, що деякі ТЦ відновлюють роботу, прибутки залишаються на рівні менше 30% від довоєнних. Навпаки, Центр та Захід демонструє швидке відновлення вже у квітні та травні. Поступово з травня та червня починає відновлюватись Північ, Київ та Південь.

Найбільшу частку непрямих втрат (74%) займають втрати капіталізації існуючих ТЦ. Це пов’язано з підвищенням ставок капіталізації з 11-13% в середньому у 2021 році до 17-19% у 2022 році. Сума втрат може бути навіть більшою, тому що ринку зараз не існує та визначити ці цифри дуже складно. Також значні втрати (1,2 млрд долл) вітчизняні компанії отримали внаслідок зупинки будівництва 19 Ц, що мали відкритися у 2022 році. Зупинилось проєктування та будівництво ще багатьох ТЦ, що мали відкритися у 2023-2024 рр., але наразі ця кількість не прорахована.

Максим Гаврюшин, Голова УРТЦ: «9,8 млрд долл — це втрати, які має галузь тільки за 4 місяці війни. Не треба забувати, що з 2014 року на тимчасово окупованій території залишається близько 780 тис. кв. м торговельних площ в ТЦ. Якщо враховувати їх оцінку та недоотриманий за 8 років прибуток, то втрати склали б додатково ще більше 2 млрд долл. Також, на жаль, галузь і далі буде втрачати недоотриманий прибуток внаслідок руйнувань і зменшення споживання. За наступні 12 місяців українські ТЦ можуть втратити ще біля 1 млрд долл. Таким чином, за рік загальні втрати можуть становити біля 13 млрд долл».

Ключовими факторами великих непрямих втрат є скорочення споживання внаслідок міграції та бойових дій, а також підвищення ризиків країни, що впливає на інвестиційну привабливість торговельної нерухомості. Також на роботу галузі впливають труднощі, що мають ритейлери зараз в Україні — логістика, валютні операції, проблеми з персоналом, відсутність кредитування, зростання цін внаслідок падіння гривні та інше.

Як рахували

Непрямі витрати розраховуються на основі визначення грошового потоку вітчизняних ТЦ, виходячи з потенційного прибутку, який би вони мали у лютому-травні 2022 р., враховуючи збільшення на 15% порівняно з 2021 роком. Таке зростання спостерігалось у січні 2022 року й відповідає темпам зростання роздрібного товарообігу в Україні на початку 2022 року в цілому.

Для оцінки непрямих втрат була використана база ТЦ України, яка налічує 320 ТЦ. Статус ТЦ надається об’єктам торговельної нерухомості, що вважаються торговельними центрами згідно ICSC європейської класифікації ТЦ (загалом 320 збудованих ТЦ в Україні, та 19 нових ТЦ, що мали відкритися у 2022 році). Методом опитування та аналізу онлайн ресурсів, з початку російської агресії ведеться моніторинг роботи ТЦ – чи відкриті для відвідувачів, та в якому стані знаходяться. Таким чином, визначалась кількість робочих місяців з лютого 2022 року. Для оцінки потенційних ставок капіталізації у 2022 році долучались сертифіковані фахівці з оцінки провідних консалтингових компаній.

Читайте також: Які галузі рітейлу та які компанії найбільше втратили з початку російського вторгнення?