Вплив пандемії на трансформацію торгівельної нерухомості

COVID-19 значною мірою вплинув на привабливість для інвесторів торгівельного сегменту, оскільки в періоди локдаунів ТРЦ або взагалі не працювали, або працювали в обмеженому режимі. Тоді орендарі торгівельних центрів покривали лише операційні витрати та не платили оренду взагалі або платили лише відсоток від обороту. Крім того, із відкриттям великих мегамолів загальна пропозиція ТРЦ у Києві сьогодні становить 1,5 млн кв. м, або близько 510 кв. м на 1000 мешканців (наприклад, у Варшаві цей показник становить 600 кв. м на 1000 мешканців, у Будапешті та Празі – 800 кв. м на 1000 мешканців). Це свідчить про те, що ринок торгівельної нерухомості у Києві близький до насичення.

ТРЦ Złote Tarasy у Варшаві

Серед найбільших торгівельних об'єктів, що вийшли на ринок протягом 2021 року, варто відзначити ТРЦ Respublika Park (GLA – 135 тис. кв. м), який на сьогодні є одним із найбільших подібних об'єктів у країні. Також на ринку є кілька великих об'єктів, що знаходяться на стадії проектування або будівництва (один із них – Ocean Mall, GLA 110 тис. кв. м).

ТРЦ Ocean Mall

«Введення кожного великого об'єкта на ринок на якийсь час пригальмує відновлення або зростання орендних ставок», – зазначає Ярослав Горбушко, директор департаменту ринків капіталу CBRE Ukraine.

У регіонах ніша якісних торгівельних центрів залишається незаповненою навіть у містах-мільйонниках. Яскравий приклад – відкриття нового ТРЦ Nikolsky у Харкові, який за відвідуваністю суттєво перевершив навіть найоптимістичніші очікування власника ТРЦ та експертів ринку.

ТРЦ Nikolsky

«Варто додати, що на привабливість торгівельного сегменту впливають також сталий розвиток, e-commerce, тренд омніканальності та подальше формування у кінцевого споживача звички купувати онлайн. Загалом ринок торгівельної нерухомості зараз проходить певну стадію внутрішньої трансформації», – впевнений Ярослав Горбушко.

Із позитивних моментів Ярослав відзначає, що походи до ТРЦ стали більш цільовими, а конверсія (співвідношення кількості відвідувачів торгівельного об'єкта та кількості транзакцій) та середній чек зросли. У цілому нині торгівельна нерухомість досі перебуває у зоні уваги інвесторів.

Настрої інвесторів

Девелопери торгівельної нерухомості готові розвиватися у регіонах і вже активно планують будівництво нових об'єктів. Так, наприклад, Budhouse Group протягом наступних років планує відкрити нові торгівельні об'єкти у Запоріжжі й Одесі, а цього року ввела в експлуатацію ТРЦ Nikolsky у Харкові. «Епіцентр» заявив про вихід на ринок повноформатних ТЦ і вже активно втілює намір побудувати у Львові ТРЦ «Епіцентр» нового формату з розважальною складовою площею понад 50 тис. кв. м.

Джерело