Український ритейл втратив третину магазинів за місяць війни

За місяць війни через вторгнення росії в Україну було закрито 3973 торгові об'єкти.

Два роки поспіль український ритейл займав перші рядки у топ-5 найбільш прибуткових галузей економіки України. Сумарно за рік ритейлери заробляли понад 430 млрд. грн.

Але після початку повномасштабних бойових дій 24 лютого все кардинально змінилося. Деякі об’єкти було втрачено, частину закрили через небезпеку для персоналу та покупців, а в деякі міста неможливо завезти товар або вивести на роботу персонал.

За даними дослідження Асоціації ритейлерів, проведеного методом онлайн-опитування 97 власників та CEO підприємств України, за 25 днів бойових дій було закрито з тих чи інших причин 29% торгових об’єктів/магазинів.

Хто зазнав найбільших втрат

Сумарно було закрито 3973 торгові об’єкти. І це лише прямі втрати основних фондів, пов’язані із закриттям торгових точок, без урахування недоотриманих прибутків підприємствами малого та середнього бізнесу.

Ювелірний сегмент: закрито 1119 торгових об’єктів (85% галузі). З одного боку, у дні війни різко впаде попит на коштовності. З іншого боку, на окупованих територіях такі об’єкти грабують одними з перших. Працюють ювелірні магазини лише на заході України: комусь потрібні обручки (закохані одружуються на фронті), або хтось намагається захистити кошти від інфляції.

Індустрія Розваг. Наразі закрито 46 (87%) розважальних центрів та кінотеатрів.

Fashion-ритейл. Продавці одягу, взуття та модних аксесуарів вимушено закрили 72% магазинів або 368 крапок із 510.До того ж багато ТЦ та ТРЦ, де переважно знаходилися магазини відомих брендів, зараз закриті, а в зонах активних бойових дій та в окупації взагалі пошкоджено чи знищено.

Побутова та цифрова техніка. Закрито половину ритейлу. Окрім складності роботи в районах бойових дій існує проблема знищення деяких складів, як у мережі Фокстрот, а також різка зміна попиту на різні категорії товарів. Зараз працює лише 272 магазини з 554.

Непродовольчий ритейл. Закрито третину магазинів. Зі 111 торгових точок з продажу будівельних матеріалів залишилося відкритими лише 76, а в сегменті товарів для дому, побутової хімії та косметики було закрито 724 магазини або 27% галузі.

Фармацевтичний сегмент: закрито 625 аптек (16% галузі).

Продовольчий сегмент (міні-маркети, супермаркети): 17% галузі (580 пікселів) не працюють.

Як працюють торгові об’єкти

Станом на 21 березня загальна кількість працюючих торгових точок становила 9701 за загальної чисельності 13674.

З цих 71% працюючих торгових об’єктів ще 15-18% працюють у обмеженому графіку, у комендантський час, відкриті кілька днів на тиждень у зв’язку з бойовими діями у цих регіонах та містах.

Інші 52% діючих торгових об’єктів заявляють про логістичні проблеми, складність транспортних перевезень та своєчасну доставку товару, відсутність транспортних засобів для здійснення логістики, логістичного персоналу.

Не менш гостро постає проблема наявності товару у виробників/постачальників, особливо у зонах бойових дій, що ускладнює забезпечення торгових об’єктів у регіонах. Тому, наприклад, продуктовий ритейл активно намагається перебудувати та оптимізувати свої мережі.

Так, наприклад, мережі Сільпо та АТБ залишили працювати у столиці «опорні» магазини, а решту закрили або використовують як склади.

Дуже відчутна нестача персоналу, чим пояснюється велика кількість закритих аптек, хоча складність поповнення асортименту також існує. Проблем надає періодичне знищення ворогом деяких складських та виробничих потужностей.

Читайте також: Яких збитків зазнали ритейлери та власники ТРЦ за місяць активних бойових дій