Радіо-ритейл: як і навіщо українські мережі запускають власні станції

Великі торговельні мережі дедалі частіше створюють власні радіостанції. Але навіщо їм це?

Кожен візит покупця до супермаркету - це шанс для бренду не лише продати товар, а й утримати увагу клієнта. Ритейлери використовують усі можливі інструменти: від візуального оформлення торговельних залів до підібраного звукового супроводу.

Тепер саме мережі визначають, яку атмосферу почують відвідувачі. Якщо раніше все обмежувалося хітами з чарів або нескінченною рекламою, то нині компанії запускають власні радіо та активно просувають українську музику.

Чому ритейл виходить у сферу медіа та звукозапису і чи здатен цей напрям приносити прибуток, розбиралася “Економічна правда”. УРТЦ пропонує найцікавіше у своєму матеріалі.

Історія радіо в магазинах

Великі приміщення, де щодня проходять сотні і навіть тисячі людей, - ідеальне місце для поширення інформації.

Концепція власного радіо в магазинах прийшла в Україну з заходу, однією з перших радіо, як інструмент поширення створеного контенту в супермаркетах, почала використовувати американська мережа Walmart. Walmart&Sam’s Club Radio транслюється в усіх магазинах Walmart та Sam’s Club у США.

З 2016 року радіо виділили у повноцінний підрозділ компанії, воно продукує передачі і транслює музику на мільйонну аудиторію покупців, заробляючи кошти з реклами та підтримуючи бренд. Феномен отримав назву in-store radio.

Створене на початку 1990-х років як надійний засіб поширення важливої інформації безпосередньо в магазинах мільйонам наших відвідувачів у США Walmart Radio еволюціонувало і стало включати ранкове шоу, регулярні новини та популярну музику, – повідомляла радіостанція у 2016 році.

Ще одним прикладом є британська мережа ASDA, яка у 2019 році перезапустила своє радіомовлення у понад 600 супермаркетах.

Поширення тренду в Україні

До України тренд прийшов на початку 2020-х, вітчизняні мережі вирішили не просто транслювати радіошоу, а й залучати до ефіру молодих українських виконавців.

Першість in-store radio в Україні належить “Сільпо”, ритейлер запустив своє радіо у 2021 році. Зазначається, що воно покращує досвід покупця і розвиває культурні проєкти компанії.

Радіо "Сільпо" поєднує у своєму ефірі музику, інформаційні рубрики та рекламні оголошення. Основу плейлиста складають українські хіти та композиції молодих виконавців, які проходять ретельний професійний відбір. За музичний контент відповідає Фагот, учасник гурту ТНМК.

Радіостанція співпрацює з українськими лейблами та окремими артистами, які надають права на трансляцію треків, утім конкретні назви компанія не розголошує. На запит ЕП щодо фінансової успішності проєкту у "Сільпо" відповіли, що йдеться не про заробіток, а про "системну інвестицію".

Інвестиція охоплює технічне забезпечення мережі, авторські програми, розробку власного музичного та аудіовізуального контенту, а також запуск зовнішніх медіаформатів, – зазначили в мережі.

Співпраця з лейблами

Другим помітним гравцем у сфері in-store radio є мережа магазинів "Аврора". На “Радіо Аврора” щодня протягом 12-годинного ефіру грає винятково українська музика.

Пісні українських артистів та учасників платформи звучать у понад 1 700 магазинах мережі "Аврора", а це понад 45 мільйонів відвідувань на місяць.

У 2024 році мережа перезапустила своє радіо в співпраці з музичним лейблом pomitni.

До цього грав звичайний приємний фон. Ми не використовували треки зі словами, іноземні пісні. З часом це перетворилося на подкаст з домашньою атмосферою, у якому підтримується загальний настрій мережі, доносяться новини, – каже керівник напрямку колаборацій "Аврори" Денис Твердохліб.

“Аврора” також співпрацює з українськими музикантами і разом з pomitni компанія шукає талановитих українських музикантів та розвиває їхні особисті бренди.

“Радіо Аврора” не лише транслює музику, а й виступає дистриб’ютором та інвестує у музичні ініціативи. Артисти, які співпрацюють із проєктом, підписують угоди з УААСП (Українська агенція авторських і суміжних прав), завдяки чому їхні композиції потрапляють у каталог. Кожне виконання пісні в ефірі "Аврори" приносить виконавцю роялті, адже мережа має контракт з агенцією.

На думку Твердохліба, поява "Аврори" на музичному ринку — це спроба впорядкувати хаотичну індустрію.

Ми фінансуємо проєкти, пропонуємо канали для поширення музики, а музичну експертизу проводить лейбл pomitni, — зазначив він.

Музиканти укладають індивідуальні договори: частина доходу лишається у платформи, решта спрямовується виконавцю. Водночас у “Радіо Аврорі” запевняють, що вже за перший рік роботи вдалося вийти в плюс, хоч і без уточнення сум. Основним джерелом доходу стала реклама, а прибуток компанія реінвестує у розвиток контенту та спільні проєкти з pomitni.

"Радіо Аврора", як і “Сільпо”, бачить майбутнє у форматах на YouTube. 

Плануємо монетизувати музичні альбоми, випущені за допомогою платформи "На її основі", та монетизувати YouTube-проєкти, – додає Твердохліб.

У мережі NOVUS розповіли, що їхнє радіо транслює музику, оголошення та рекламу. 

Ми співпрацюємо з підрядником, який добирає винятково ліцензійний контент та гарантує повне дотримання авторських і суміжних прав, – відповіли в компанії.

Навіщо це ритейлу?

Ритейл-мережі мають шанс стати стратегічними інвесторами на неструктурованому ринку української музики.

"Радіо Сільпо" або "Радіо Аврора" – не лише інструменти для дистрибуції музики, а повноцінні підрозділи, які вміють створювати контент і мають для цього ресурси. Якщо "Радіо Аврора" вийде в FM, то зможе легко конкурувати з іншими радіостанціями. Утім, амбіції такого бізнесу можуть заходити ще далі.

Читайте також: Темпи відкриттів скоротилися. Чому “Аврора” змінила стратегію розширення мережі?

Наступним кроком могли б стати інвестиції у виробництво аудіопродукту. Український бізнес у секторі створення музики зацікавлений у такій співпраці, що підтверджує приклад одного з найбільших лейблів країни pomitni.