Гетманцев: галузь фудритейлу залишається однією з найпроблемніших у сплаті податків

Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики заслухав питання щодо стану оподаткування у сфері фудритейлу. Галузь із найбільшими оборотами — одна з найпроблемніших у сплаті податків.

Про це повідомив голова комітету Данило Гетманцев.

Попри зростання обсягів реалізації, середні офіційні зарплати у фудритейлі залишаються одними з найнижчих в економіці — 7,6 тис. грн проти 28,9 тис. грн середньої по країні. Внаслідок цього втрати бюджету від несплачених податків і внесків через низькі зарплати у цій галузі за 2021–2025 роки перевищили щонайменше 120 млрд грн.

У 2024 році 73% компаній галузі не досягли середнього рівня сплати податку на прибуток (0,39%), а половина платників не показує реальний рівень ПДВ. За оцінками, у 2025 році втрати бюджету з ПДВ можуть сягати 2,5-4 млрд грн.

У структурі галузі наразі діє активних 83,9 тис. суб’єктів, із них 79,8 тис. — ФОПи, з яких більшість працюють на спрощеній системі, а ще 26% — "сплячі".

За словами Гетманцева, це свідчить про безпрецедентне масове використання схем "дроблення бізнесу", коли мережа оформлює кожен магазин як окремого ФОПа. Через це занижується база для ПДВ і прибутку, працівники оформлюються “поза штатом”, а зарплати платяться “у конвертах”.

Гетманцев навів конкретні приклади таких мереж:

  • "Маркетопт" — виявлено понад 60 пов’язаних ФОПів, розрахункові втрати бюджету лише за ними становлять понад 1,1 млрд грн, потенційно — до 4,3 млрд грн, плюс 0,9 млрд грн ЄСВ.
  • "ТАНО" — 128 магазинів і жодної юрособи. Орієнтовні втрати бюджету — до 800 млн грн, при середній офіційній зарплаті 5 359 грн, що суттєво нижча за реальну.

Бюджет втрачає, армія втрачає — і все це відбувається не в тіні, а просто при денному світлі в торговельному залі на очах контролюючих органів, — зазначив голова комітету.

Читайте також: Щоденний виторг українського бізнесу за рік зріс на чверть

Гетманчев закликав Бюро економічної безпеки та ДПС "покласти врешті край системній практиці "дроблення" бізнесу, коли великі торговельні мережі ховаються за вивіскою бідного малого підприємництва".