English Home та Athletics йдуть: як закриття мереж впливає на ТРЦ та хто займає вільні площі
Останнім часом з України йдуть деякі іноземні ритейлери. Зокрема, закриває свої магазини турецький бренд товарів для дому та декору English Home, псевдоіталійська взуттєва компаія Carlo Pazolini та мережа спортивного бренду Athletics. Місця, що звільняються в ТРЦ, займають українські бренди.
Як змінилася у 2025 році заповнюваність торговельних центрів та як українські бренди змінюють ТРЦ запитала Liga.net у керівників River Mall, Respublika Park, Lavina, Blockbuster Mall, а також у консультантів з торговельної нерухомості. Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше з матеріалу.
Вгору чи вниз
Масовий вихід міжнародних та російських брендів з українського ринку у 2022-2023 роках значно похитнув ринок торговельної нерухомості. У перший місяць вторгнення припинили роботу магазини групи Inditex, H&M, Adidas, Marks&Spencer, ARGO, New Yorker.
У ТРЦ на той час показник вакантності площ зріс удвічі – з 10% до 21,5%. Проте за рік ринок швидко адаптувався: повернулися не тільки H&M та група Inditex, а й з’явились нові гравці – HalfPrice, WorldBox, DREAME, DKNY, EA7. Це дозволило у 2024 році девелоперам суттєво пришвидшити заповнення вільних площ.
Проте сьогодні – з виходом з українського ринку трьох ритейлерів – усе інакше. Відтік таких брендів як Athletics не вплине на ринок взагалі, оскільки конкуренти вже готові "з’їсти" їхні локації, наголошує директор Smart Urban Solutions Роман Ємець.
English Home, найімовірніше, не витримав конкуренцію з Jysk та Декор від Епіцентру – це не буде великою проблемою для ринку, – зауважує він.
На звільнені площі швидко знаходяться орендарі, особливо у локаціях із сильним трафіком та якісною інфраструктурою.
Основні орендарі – міжнародні fashion-оператори, магазини FMCG товарів, електроніки, health&beauty. А також – українські бренди, які активно розширюють присутність, пояснює міжнародний директор з оренди компанії Nhood Ганна Корягіна.
Зростають і орендні ставки. У якісних ТРЦ вони повернулися до рівня 2021 року, знижки скасовані, ціни знов "прив’язали" до курсу валюти. Середнє зростання ставок – близько 15-17% порівняно з минулим роком, каже Корягіна.
"Технічна" вакантність
У другому півріччі 2025-го кількість вільних квадратних метрів у ТРЦ і далі знижується, особливо у якісних торговельних центрах Києва та в західних регіонах. Середня частка вільних площ у найкращих об’єктах не перевищує 7-13%. А в окремих проєктах показник ще нижчий, додають у Nhood.
Водночас у менш інноваційних або регіональних торговельних центрах (площею понад 50 тис. кв. м) середня вакантність значно вища – 16%, за даними консалтингової компанії UTG. Йдеться про такі ТРЦ, як Blockbuster, Promenada center, "Атмосфера", "Мармелад". Це пов’язують з недостатньою адаптацією об’єктів до нових споживчих запитів.
Зокрема, у ТРЦ Blockbuster вакантність одна з найбільших – близько 30%. Протилежна ситуація в Lavina Mall. Торговельний об’єкт ще два роки тому вийшов на довоєнні показники, каже СЕО Lavina Mall та Blockbuster Mall Дмитро Лашин.
Порожніх площ немає, сталий трафік 1,5 млн людей на місяць, – зазначає Лашин.
У River Mall теж майже немає вільних локацій – 1-2%, розповідає комерційний директор торговельного центру Михайло Нечипорчук.
Respublika Park працює з вакантністю 9-10%. Це включно з площею, заброньованою під IKEА. Оренду цих квадратних метрів меблевий ритейлер продовжує під майбутні зобов'язання, розповіла генеральна директорка Юлія Щаслива.
Так, виходять два бренди. Але на їхнє місце вже є заміни – зможемо повідомити про це, коли підпишемо контракти. Наразі English Home та Athletics ще працюють, – зазначила Щаслива.
Хто займає вільні площі
Скорочення вакантності відбувається шляхом відкриттів українських брендів та мультибрендових магазинів іноземних марок, додає CEO NAI Ukraine Віталій Бойко. Поки "сальдо" відкриттів позитивне.
Так, в Ocean Plaza відкрив свій перший магазин у торговому центрі виробник годинників Zavod, в Respublika Park, Lavina Mall та River Mall – Yarmich, W8Less, Leinle, Harvest тощо.
Магазини українських брендів не лише стабілізують ринок, а й формують нову якість торгових центрів, пропонуючи сучасні концепції, вважає Ганна Корягіна. Особливо це помітно у сегментах FMCG, електроніки, health&beauty, food-ритейлі.
Те, що українські бренди продовжують виходити офлайн і відкривати магазини в ТРЦ, підтверджує дизайнер Андре Тан.
У скрутні часи завжди розвивається легка промисловість. "Швейка" зростала і в 90-ті, і під час кризи 2008-го, і у 2014 році на початку війни, – згадує він.
Цього року дизайнер запустив один свій брендовий магазин у Respublika Park. У планах – відкрити ще по одному магазину в Польщі та Німеччині.
Натомість бренд MustHave після активних відкриттів у 2023-2024 роках знизив темп. Ритейлер закриває два з шести нових магазинів. Проте, залишається відкритим до розгляду нових перспективних локацій.
Співзасновниця бренду Анастасія Дзюба радить своїм колегам відкривати нові локації лише в топових ТЦ, що здатні забезпечити стабільний потік відвідувачів.
Читайте також: Турецька мережа FLO закриває магазини в Україні, попри плани розширення: що пішло не так
Вибір між форматом ТРЦ чи стрітритейлом, на її переконання, залежить від бізнес-моделі бренду. З одного боку ТРЦ генерує більше трафіку для масмаркет-сегмента. З іншого – торговельні центри передбачають вищу орендну ставку. Окремий магазин поза ТРЦ є менш затратним в оренді, але потребує більших інвестицій у маркетинг, щоб сформувати впізнаваність.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації

