Інна Печериця, EVA: що робити бізнесу, коли працівники на межі вигоряння?
Сьогодні український бізнес працює в умовах постійного стресу, з яким дедалі частіше стикаються люди. Хоча він не може зупинити війну, проте здатен навчити співробітників прислухатися до себе та вчасно звертатись за допомогою.
HRD мережі магазинів EVA та EVA.UA Інна Печериця в колонці NV Бізнес розповіла, як компанії можуть цього досягти.
Приклад EVA — дуже показовий. Наші магазини працюють в усіх регіонах країни, а 160 із них (близько 10%) розташовані в містах і селах, які регулярно обстрілюють — Харків, Запоріжжя, Нікополь, Херсон, Миколаїв, частина Донецької області, - зазначає спікерка.
Проте постійна небезпека та напруга відчуваються не лише в прифронтовій зоні. Причиною стресу стають і хвилювання за близьких, втрати, поранення рідних, відсутність розуміння, що буде завтра, яке місто наступним зазнає атак.
Емоційний стан погіршується
За словами експертки, у першому півріччі 2025 року, порівняно з довоєнним 2021-им, кількість співробітників, що брали лікарняні, зросла на 18,5%. За цей самий час на 17% менше жінок пішли в декрет. Це говорить про зниження впевненості та виснаження, що проявляється вже фізично, адже культура йти на лікарняний через психоемоційні стани в країні майже відсутня.
В сервісних професіях на стан працівника накладається ще й стан клієнта. Тому виявляти співробітників, які потребують допомоги, підтримувати, підвищувати рівень обізнаності у питаннях психології та взаємодії з людьми в різних ситуаціях — це завдання роботодавця, — зазначає Печериця.
Як визначити, кому потрібна допомога
Існує багато методик вимірювання та різних опитувань, проте для колективу з 14 000 людей, як у EVA, їх практична ефективність під сумнівом.
Мета компанії не просто в зборі статистики. Тому людей, яким потрібна допомога, ми виявляємо через безпосередніх керівників. Вони — в постійному контакті з командами, бачать колег в динаміці, виявляють зміни, мають достатньо довірчі стосунки, щоб делікатно запропонувати допомогу від компанії, — каже спікерка.
В мережі EVA керівникам дають базовий інструментарій, щоб така робота була ефективною. Таким чином було виявлено близько 800 співробітників, які потребували допомоги.
Як допомогти
Людям, які готові працювати зі спеціалістом, компанія забезпечує консультації зі штатними або зовнішніми психологами. Спочатку треба сформувати культуру уваги до психоемоційного стану.
Ми почали з тематичних постів у внутрішніх каналах комунікацій. Переформатували регулярні п’ятничні онлайн-зустрічі "Кава з EVAfamily" на "каву з психологом". Раніше тут говорили про те, що важливо у спілкуванні з командами, ділилися порадами з керівниками. Тепер тут обговорюються питання, які хвилюють усіх — страх дитини під час тривог, стосунки з близькими та інші. Якщо на перші зустрічі приходило мало людей, зараз приєднується понад 100 учасників, — розповідає Інна Печериця.
Для колег, які втратили близьких, переживають складні періоди, запровадили формат зустрічей "Коло довіри", де вони діляться досвідом подолання труднощів. Ці ініціативи об'єднані у комплексний проєкт "Ми разом". У межах проєкту за 2024 рік було проведено 23 навчальні програми для команд і керівників, надано близько 200 консультацій, проведено 41 "каву з психологом".
Допомога іншим повертає внутрішні сили
Для психоемоційної стабільності людині потрібно не лише навчитись розуміти себе та взаємодіяти з оточуючими, а ще й відчувати власну агентність. Знати, що навіть в ситуації глобальної невизначеності вона все ж має вплив на певні речі на своєму рівні.
Одним із способів цього досягти є допомога іншим, говорить експертка.
Ми у EVA зараз збираємо кошти, щоб закупити спорядження для військових медикинь у проєкті "Місія — життя" з ГО "Землячки". Планували 4 млн грн, а змогли акумулювати вдвічі більшу суму. Не в останню чергу завдяки працівникам магазинів, бо вони живуть цим проєктом, бо і в нас є дівчата й хлопці, які служать. Колектив мережі не просто виконавці. Вони теж проявляють ініціативу. Недавній приклад — керуюча одного з магазинів звернулася з проханням допомогти колишній співробітниці, яка зараз воює. І ми в рамках співпраці попросили "Землячок" надати їй усе необхідне.
Чи стане вигоряння епідемією
Як вважає Печериця, ситуація кардинально не зміниться. Люди пропускають роботу після важких ночей, кількість клієнтів у магазинах падає. Після цього — відновлення до наступного разу, проте напруга відчувається постійно і недооцінювати її вплив у довготривалій перспективі — нерозумно.
Читайте також: Кадровий дефіцит – рушій економічних змін: Руслан Шостак про Україну 2030-го
Вдповідальність бізнесу за людей буде тільки посилюватись. Тому розвиток програм психологічної підтримки та системне піклування про своїх працівників — це обов’язкова складова корпоративної культури для будь-якого бізнесу, який хоче існувати.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації

