Логістика дорожчає, мережі скорочують присутність: як працює ритейл на Херсонщині

Внаслідок посилення ударів FPV-дронами на основній трасі з Миколаєва, доставка продуктів у Херсон та область ускладнилася. Через це вартість логістики зросла щонайменше на 10%, а ритейлери АТБ і "Велмарт" закрили частину своїх магазинів.

Операційний директор групи логістичних компаній Zammler Олександр Кирилюк зазначає, що безпечно рухатися у напрямку Херсона неможливо. Ця компанія серед іншого доставляє у Херсон засоби гігієни та медикаменти на замовлення ритейлерів та міжнародних фондів, пише "NV Бізнес".

На щастя, автівки Zammler не потрапляли під такі удари, однак наші водії щотижня бачать наслідки прильотів по інших фурах, — додає він.

Інша ситуація у Fozzy Group.

Наші і наймані авто декілька разів були пошкоджені під час атак дронами на Херсон, — каже директор Офісу операційної транспортної логістики Fozzy Group Юрій Юзва.

За його словами, водії не постраждали.

Як це вплинуло на ритейлерів і на скільки зросла вартість логістики?

Останнім часом спостерігається "деяке напруження" із дотриманням графіку через загрозу артобстрілів, атаками дронів та тимчасовим перекриттям руху з метою безпеки, кажуть у письмовій відповіді у пресслужбі АТБ. Проте додають, що продукція в регіон постачається максимально оперативно.

Влітку АТБ закрив два магазини на Херсонщині. В один з них, у Білозерці, потрапив артилерійський снаряд і через пожежу приміщення магазину зруйновано. Інший — біля Херсонського залізничного вокзалу закритий через безпекову ситуацію.

Станом на 17 вересня 2025 року у ритейлера продовжують працювати дев'ять магазинів у Херсоні та Чорнобаївці.

Наш магазин у Херсоні "Велмарт" ми закрили у серпні 2025 року через те, що він знаходиться у мікрорайоні Корабел на острові, — каже СЕО Retail Group (в яку входять мережі Велика Кишеня та Велмарт) Олег П’явка.

Це був магазин з торговельним залом близько 1700 кв. м, додає він. На Херсонщині - це єдиний магазин Retail Group, який працював після деокупації і до 2025 року, повідомили у пресслужбі компанії. На початку серпня російська армія нанесла два авіаудари по єдиному мосту, яки веде на Корабел, суттєво пошкодивши його.

Ми доставляємо продукти в Херсон з Києва без перебоїв, незважаючи на важку ситуацію з логістикою, — кажуть у пресслужбі "Еко-Маркету".

У ритейлера не бачать "суттєвого здорожчання" вартості логістики. Вартість доставки продуктів у Херсон зросла на 5-10%, але перш за все це пов’язано із вартістю пального, каже Юзва з Fozzy Group.

У компанії з моменту деокупації Херсону не зупиняли поставки продуктів.

У нас вартість логістики зросла на 10%, — каже власник логістичної компанії Berger Cargo Валерій Баранівський.

За його словами, вартість перевезення з Києва до Херсона та зворотно складає 29 000 грн.

Інша ситуація у Zammler Group. Собівартість рейсів у Херсон з Одеси або Києва збільшилась на 60-70%, каже операційний директор компанії Кирилюк. Якщо раніше рейс Одеса-Херсон та зворотно коштував 15 000 грн, то зараз — 24-28 000 грн, додає він. Основна проблема — нестача водіїв, які готові їхати у Херсон, каже засновник групи компаній Prime Дмитро Льоушкін.

Як компанії вирішують проблеми з доставкою продуктів?

Кирилюк зазначає, що в Zammler Group частково відмовилися від доставок великотоннажним транспортом, бо самі автівки неповороткі, а їхнє розвантаження у Херсоні займає більший час. За його словами, компанія намагається доставляти товари у той час, коли потенційно є найнижча ймовірність обстрілів.

Для того, щоби вирішити проблему з нестачею водіїв у Херсоні, логістичні компанії піднімають їм заробітні плати або виплачують премії.

Враховуючи усі ризики, заробітна плата водія, який їде у Херсон, вдвічі більша за середню у компанії, — каже Кирилюк.

Антидроновими сітками захищено кілька десятків кілометрів доріг області - це третина від запланованих робіт, пише у своєму Telegram-каналі голова Херсонської обласної державної адміністрації Олександр Прокудін.

На перший раз антидронові сітки можуть бути вирішенням, але ворог пробиває їх, і потім у цю дірку вже залітає FPV-дрон, каже Льоушкін з Prime Group.

Читайте також: Банкрутство Eldorado: чи згортає компанія роздрібну мережу

За словами Кирилюка, необхідно працювати не тільки над безпекою основної дороги, але і на точки розвантаження у Херсоні та за містом, бо по них ворог прицільно б'є. Льоушкін вважає, що за місяць-два це питання остаточно вирішиться за рахунок більш потужних РЕБів та інших засобів протидії.