“Ринок у перехідному періоді”. Гетманцев заявив про детінізацію українських супермаркетів
Влада береться за детінізацію продуктового ритейлу. Голова комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев минулого тижня записав відео, в якому звинуватив мережу "МаркетОпт" у дробленні на ФОПи та не сплаті державі щонайменше 4-5 млн грн.
У бліц-інтерв’ю LIGA.net Данило Гетманцев розповів про те, чому взявся за продуктовий ритейл, чим український тіньовий бізнес відрізняється від закордонного та про те, що відбувається з “МаркетОпт” після його відеоролика.
Інтерв'ю подано без правок та редагування.
Чи оцінювали ви масштаб тіньової частини ритейлу?
Сьогодні сума несплачених податків по всіх галузях в Україні – 800-900 млрд гривень на рік. Це і торгівля, і контрабанда, і заробітні плати, і аграрка, і все, що пов'язано з ухиленням від сплати ПДВ, й інші схеми.
Схеми з ухиленням від оподаткування взаємопов'язані. Тобто якщо ми говоримо, що хтось ухиляється шляхом дрібнення на ФОПи, то це не означає, що цей спосіб ухилення у нього є єдиним. Навпаки, як правило, він поєднаний з іншими способами.
Намалюю типову схему. Імпортер завозить товари на територію України. Тут він частину цих товарів реалізує через готівку, через ринки, мережі, які подрібнені на ФОПи, а частину реалізує "в білу". За рахунок того, що він продає товар через ФОПи, він отримує додаткову маржинальність у вигляді несплаченого ПДВ.
Але в нього залишаються документи на товар, і номінально товар рахується на складі. Цей "товар" він нібито реалізує юридичній особі, якій потрібен податковий кредит з ПДВ, аби зменшити суму її податкових зобов'язань.
Причому весь цей ланцюг супроводжується ухиленням від оподаткування при виплаті зарплат у конвертах. Ось вам збіг найпопулярніших способів ухилення від оподаткування лише в одному підприємстві. Тому схеми як такі, як і шкоду від них неможливо відокремити та порахувати окремо. Взагалі, тінь на те й тінь, що точних розрахунків тут бути не може.
Чи вирізняється сегмент фудритейлу з-поміж інших?
Фудритейл і інші сегменти схожі. Є частина компаній, які працюють "в білу". Вони настільки великі вже, що просто не можуть працювати "в чорну". Для них тіньовий облік буде настільки складним і небезпечним, що це буде загрожувати їхньому бізнесу. Для деяких з них вихід "в білу" був свідомим рішенням. І вони зацікавлені, аби вивести весь ринок.
"У білу" у нас працюють національні мережі – АТБ, Novus, Varus, Auchan, "Епіцентр", Metro, "Аврора" та інші. "Сільпо" уже підтягнувся непогано. Вони навіть не співпрацюють з тими, хто є ризиковими. Це не означає, що у податкової немає до них питань взагалі. Це означає, що вони принципово не використовують грубі схеми приховування власних оборотів (або об'єкта оподаткування).
І друга частина – це ті, хто працюють "в чорну". Цей ринок перебуває в перехідному періоді від чорного стану до білого. І наше завдання – прискорити цей перехід.
Тобто різні схеми ухилення від податків, зокрема дроблення на ФОПи, більш характерні для невеликих мереж?
Можна й так сказати: вони характерні для менших мереж. Але це лише на ринку фудритейду. Якщо ж ми говоримо про електроніку, наприклад, то така велика мережа, як "Ябко" використовує цей метод і не приховує цього. Вони визнали це у нас на комітеті. Але вони є достатньо великими.
Українська Рада Торгових Центрів отримала офіційний коментар мережі "Ябко" щодо цього:
"Компанія "Ябко" перейшла на організаційно-правову форму товариства з обмеженою відповідальністю, що працює на загальній системі оподаткування та зареєстроване платником ПДВ.
За останніх 9 місяців, у період з 1 жовтня 2024 року до 30 червня 2025 року, мережа магазинів особливої техніки "Ябко" сплатила понад 257 млн грн податків і зборів до державного бюджету України. Сума включає як податки з операційної діяльності, так і митні платежі при імпорті техніки.
Податки з операційної діяльності:
Єдиний соціальний внесок (ЄСВ) — 5,4 млн грн;
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) — 4,6 млн грн;
Військовий збір — 1,2 млн грн;
Податки та мита при імпорті товарів:
Податки при імпорті товару — 126 млн грн.
Податок на додану вартість (ПДВ) — 114 млн грн.
Податок на прибуток — 6 млн грн.
Весь імпорт техніки відбувається легально, з повним документальним супроводом і відповідно до чинного законодавства. Частину техніки ми купуємо в українських постачальників, частину — імпортуємо самостійно.
На всіх наших точках продажу — 117 магазинів по Україні, зареєстровано програмне РРО. Продажі фіскалізуються через РРО відповідно до вимог законодавства."
Що ж за таких обставин може зробити держава?
Ми повинні розуміти, з чим боремося. Що це не один підприємець-унікум, який вважає себе надхитрим. Це система.
Українська тінь відрізняється від тіні в цивілізованих економіках. У будь-якій розвиненій країні тінь – це прихована діяльність. Для того, аби придбати цигарки у Великій Британії без акцизної марки, треба докласти зусиль. А у нас тінь – відкрита, вона кидає виклик суспільству. Вона говорить: ось так я працюю, так є правильно.
Тіньові магазини можуть стояти в кращих місцях наших міст, вони дорогі, у них багато грошей на маркетинг. Вони кидають в обличчя нам свою належність до тіні. І говорять, що в цьому суспільстві правила такі, що хто хитріший, той і успішніший. Тому для нас настільки небезпечною є ця тінь. Бо вона викривлює всі ті норми і правила, відповідно до яких має працювати нормальне суспільство.
Що з цим робити?
Треба говорити про це публічно, висвітлювати, бо тінь боїться світла. Те, що, власне, я зробив по "МаркетОпту", коли мої помічники пройшлися по магазинах цієї мережі і ми оприлюднили докази ухилення. Але це складно, за часом це дуже затратно. І не моя це робота насправді. Це робота податкової, БЕБ. Але ми це зробили і розказали про неї. Зараз вже БЕБ і податкова займаються ними.
Відпрацювати все дуже просто, якщо мати на це політичну волю. Береться галузь, розкладається на підприємства. Беруться середні показники податкового навантаження за основними податками. І якщо там є скрутки, дроблення на ФОПи, невидача чеків, то підприємство має наслідки. Це важка щоденна робота.
Читайте також: Проводимо “контрольні закупівлі”: CEO Comfy про боротьбу з “сірими” гравцями (доповнено)
Як ви вийшли на "МаркетОпт"?
Це не проблема знайти такого роду мережу, на жаль. Вона не є якимось окремим винятком. І, до речі, вона не єдина, по якій ми працюємо. Ми зараз відпрацюємо і їхніх колег також.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації

