Ставка на поштомати: чому гравці e-commerce йдуть у непрофільний для себе бізнес
У сфері e-commerce відзначається новий етап розвитку, зокрема компанії дедалі частіше починають запускати власні мережі поштоматів. Це стратегічний крок, який впливає на клієнтський досвід і конкурентоспроможність бренду.
Про це розповів директор з розвитку поштоматів компанії "Епіцентр" Тараса Герега у колонці "Економічної Правди".
За словами експерта, гравців з онлайн-торгівлі йти в непрофільний для себе бізнес спонукає декілька моментів:
1. Контроль.
Для онлайн-ритейлерів швидкість і надійність доставки стали одним з ключових факторів утримання клієнта. Власні поштомати дають можливість контролювати процес від моменту, коли посилка залишає склад, до її отримання покупцем.
Це гарантує якість сервісу, стабільні терміни доставки та передбачуваність, якої бракує в пікові сезони, - зазначає Герега.
2. Більше гнучкості.
Коли бізнес спирається лише на зовнішніх логістичних партнерів, будь-який збій може вплинути на репутацію. Власна інфраструктура дозволяє диверсифікувати ризики, гнучко реагувати на зміни попиту і не втрачати контроль над операційною ефективністю.
3. Інвестиція, що окупається.
Побудова мережі поштоматів вимагає суттєвих вкладень, але в довгостроковій перспективі це дає змогу оптимізувати витрати на доставку і створити передбачувану модель собівартості "останньої милі". Для великих гравців це стратегічна інвестиція в стабільність та масштабування.
4. Інновації та впізнаваність.
Поштомати стають маркетинговим інструментом. Власна мережа дозволяє швидше впроваджувати нові сервіси, додавати функції, наприклад, безконтактну видачу або смарт-інтерфейси, підвищувати впізнаваність бренду в публічному просторі. Зрештою, компанія стає ближчою до споживача.
Проте поруч із можливостями, які може забезпечити власна мережа поштоматів, існують складнощі та ризики.
По-перше, побудова мережі потребує значних фінансових та організаційних ресурсів: обладнання, підключення, сервісу, програмного забезпечення, команди, - каже Герега.
По-друге, за його словами, управління великою мережею поштоматів потребує постійного моніторингу, технічної підтримки, аналітики, маршрутизації та сервісної інфраструктури. Значить, потрібні спеціалізовані компетенції.
При цьому існує ризик технологічного відставання. Якщо компанія не інвестує в оновлення програмного забезпечення чи обладнання, то мережа швидко старіє, а конкурентна перевага перетворюється на недолік, - додає директор з розвитку поштоматів компанії "Епіцентр" .
По-третє, є регуляторні та адміністративні бар'єри. Розміщення поштоматів потребує отримання дозволів, підключення до електромереж, інтеграції з платіжними та безпековими системами. Ці процеси потребують часу і витрат.
Щоби мережа використовувалася ефективно і швидше окуповувалася, потрібно забезпечити кілька важливих чинників.
Зокрема, це попит та обсяги. Якщо користувачів мало, а відправлень небагато, то комірки часто залишатимуться порожніми й окупність буде довгою. Важливо, щоб потік відправлень через поштомати був достатнім для його ефективної роботи.
Також густота розміщення, адже, щоб люди обирали доставку до поштомату, він має бути на їхньому щоденному шляху: біля житла, магазинів, бізнес-центрів.
Важливий ще й коефіцієнт заповнення і використання секцій. Якщо комірка проста, але більшість секцій порожні, то витрати переважають над доходами.
Крім того, впливає масштаб. Чим більша мережа, тим кращий розподіл фіксованих витрат, з'являється економія на масштабі. Наприклад – на централізованому управлінні, обслуговуванні, закупівлях компонентів.
У найближчі роки ринок поштоматів має всі передумови для стрімкого зростання. У сфері e-commerce частка доставок у поштомати матиме найбільшу вагу. Наприклад, у Польщі зараз близько 70% усіх доставок виконуються саме в поштомати. Найімовірніше, в Україні відбуватимуться схожі процеси, - розповідає Герега.
Читайте також: Атмосфера сильніша за швидкість: чому офлайн-магазини повертають покупців і що буде далі
За його словами, ринок консолідується навколо кількох великих гравців, здатних забезпечити масштаб, якість і стабільність сервісу, а менші компанії шукатимуть нішеві формати або партнерські моделі. У результаті поштомати перетворяться з логістичного рішення на важливий елемент міської інфраструктури та зручності.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації

