Глобальний ритейл-тренд: навіщо “Київхліб” відновив магазини без продавців і чого очікує

ПАТ “Київхліб” вдруге запустила мережу магазинів самообслуговування у Києві. Вони повністю автоматизовані – працюють без продавців чи консультантів, а потрапити всередину можна, відсканувавши банківську картку. Розрахунок за товар теж карткою – через NFC-чип, з допомогою Apple Pay чи Google Pay або через контактний зчитувач.

Вперше компанія відкрила такі магазини у лютому 2024 року, проте згорнула проєкт через блекаути та падіння товарообігу нових торгових точок. Чому "Київхліб" знову повернувся до формату дізнавалося видання LIGA.net. Українська Рада Торгових Центрів пропонує найцікавіше у своєму матеріалі.

Темп розвитку помірний

Наразі мережа "Київхліб" має близько 200 магазинів, що працюють у Києві. За даними YouControl, у 2024 році чистий дохід від реалізації продукції ТзОВ "Фірмова мережа Київхліб" становив 545,2 млн грн, у 2023 році – 580,86 млн грн.

Щороку компанія збирається переводити в автономний режим 10-20 торгових точок, розповідає в коментарі видання голова наглядової ради фірмової мережі Київхліб Ярослав Федоренко.

Перезапуск проєкту не потребує значних інвестицій, адже компанія використовує наявні магазини. Ключові процеси були налагоджені раніше: встановлені відеонагляд та програмне забезпечення. Для розрахунків планують використовувати планшет та фіскальний принтер, якими раніше користувалися продавці. Пристрої просто розгорнуть до покупця.

Помірний темп розвитку мережі самообслуговування пов’язаний з можливими втратами доходу. Згідно з попереднім досвідом ритейлера, у разі зміни формату торгової точки, в середньому на пів року різко зменшується обіг.

"Київхліб" – це соціальна мережа, ми не маємо сильних можливостей для того, щоб робити різкі рухи, – додає Федоренко.

Чому проєкт відновили

За словами Федоренка, прибутки нових та старих торгових точок "Київхліба" співмірні. Проте в компанії прогнозують, що після війни автоматизовані магазини зможуть заробляти набагато краще – завдяки тому, що працюватимуть цілодобово.

За допомогою таких точок самообслуговування намагаються попередити можливе зупинення роботи магазинів мережі через брак персоналу.

Ми ставили за ціль – знайти точки стабільності, щоб не дійти до того, що магазини не зможуть працювати через відсутність продавців. І тоді треба буде в екстреному режимі переходити на формат самообслуговування, – зазначає Федоренко.

У "Київхлібі" розраховують, що цієї зими в столиці не буде блекаутів, оскільки до таких ситуацій магазини самообслуговування не пристосовані.

Для таких невеликих магазинів повноцінний цикл енергоавтономності у 10 тис. доларів – це невигідно. Тому до блекаутів ми ніяк не готуємось, – додає він.

Компанія наразі не планує переходити на 100% автоматизації, а залишатиметься на змішаній моделі. Автономні модульні магазини планують встановлювати там, де відкриття повноцінного магазину економічно недоцільне.

Як зазначає Федоренко, самообслуговування – більше підходить для точок із середнім трафіком, де автоматизація не створює черг.

Станом на зараз оптимальним рішенням для нас є 30% автоматизованих магазинів, 70% – із продавцем, – каже він.

Автономні магазини – глобальний тренд

У світовому ритейлі магазини самообслуговування стали одним з топтрендів, адже менш ніж за десять років їхня кількість зросла з сотень до тисяч.

Піонером концепції Just Walk Out (вийшов – і все) стала компанія Amazon, яка у 2018-му запустила магазини формату Amazon Go у США. Пізніше у Великій Британії мережа Tesco відкрила безкасові супермаркети GetGo, а французький Carrefour запустив Carrefour Flash 10/10. Німецька група Aldi випробувала технологію в лондонському магазині Aldi Shop&Go, а в Китаї з’явився стартап BingoBox.

В Україні, окрім "Київхліба", магазини із самообслуговуванням є у двох ритейлерів. У грудні  2021 року перший автономний магазин pick up point відкрив Auchan Україна. Подібний з’явився і в мережі дискаунтерів Thrash! (Входить до Fozzy Group).

У найближчі п’ять років на українському ринку кількість автономних магазинів може зрости до кількох десятків чи сотень, розповіли LIGA.net у пресслужбі луцької компанії "Модерн-Експо". Це – один зі світових лідерів з виробництва та постачання торговельного обладнання для ритейлу.

Запуск автономного магазину вимагає інвестицій – в камери, сенсори, програмне забезпечення, системи контролю доступу. Проте у разі правильної реалізації формат може суттєво скоротити операційні витрати, зазначають у "Модерн-експо".