Алла Теліга, “Галя Балувана”: про майбутнє франшизи, конкуренцію з Multi Cook та інше

Наприкінці лютого цього року співзасновник мережі магазинів "Галя Балувана" Володимир Матвійчук оголосив про свій вихід із торгової марки. Разом із Аллою та Олександром Телігами вони заснували мережу у 2018 році та керували нею протягом семи років.

Співзасновниця франшизи Алла Теліга в інтерв’ю LIGA.net розповіла, що буде далі з мережею "Галя Балувана", чи вважає мережу Multi Cook Володимира Матвійчука конкурентом та як сім'я Теліг розвиває франшизу Wesoła Pani за кордоном. Українська Рада Торгових Центрів у своєму матеріалі пропонує найцікавіше.

За словами Теліги, саме вона запропонувала Володимиру викупити його частину бізнесу, на що той погодився.

Володимир і я вже давно займалися різними бізнесами. Я запропонувала викупити його частину в "Галі Балуваній", наступного дня він мені дав позитивну відповідь, і ми почали готувати документи на переоформлення, – розповіла підприємиця.

Що далі буде з франшизою "Галя Балувана"

Із самого початку ролі у бізнесі розподілились таким чином, що Алла Теліга, яка була директоркою товариства, займалась операційною діяльністю, а Володимир – маркетингом.

Наразі мережа "Галя Балувана" налічує понад 950 точок. Володимир Матвійчук володіє кількома магазинами мережі у Луцьку і планує перебрендувати їх із "Галі Балуваної" у Multi Cook. Під таким брендом розвивається його мережа за кордоном. Алла Теліга тим часом відновлює продаж франшизи в Україні, яка була призупинена у 2023 році.

Купівля франшизи буде доступна і для нових партнерів. Так, із 2023 року це було доступно лише наявним франчайзі. Але зараз ми це змінюємо. Тож продажі знову стартують, – зазначає підприємиця.

Також у планах – розширення асортименту та акцент на якості.

Як стартувала і змінювалась мережа Wesoła Pani за кордоном

Мережа магазинів напівфабрикатів Wesoła Pani – окремий проєкт сім'ї Теліг, який вони запустили у 2021 році за кордоном. Ініціаторкою стала донька Теліг Діана з чоловіком Владиславом, які й управляють мережею.

Про франшизу спочатку не думали: потрібно було вивчити ринок і зрозуміти, чи варто йти далі. Діана з Владиславом організували в Польщі невеликий офіс і стартували. Проте практично одразу зіткнулися з викликами, оскільки місцеве населення не розуміло концепції заморожених напівфабрикатів, адже такої продукції в них не було.

Складно було ще й тим, що це невідомий для них асортимент. Наприклад, сирники. Вони взагалі не знали, що це таке. Ми зняли відео і розмістили на етикетці QR-код із посиланням на нього, щоб люди могли бачити, як їх готувати. Одного разу покупець приніс чебуреки на повернення. Він поставив упаковку з ними в холодильник і, звичайно, вони розтанули і злиплися. А він не розумів, як він їх має готувати. Довелось також знімати відео з процесом приготування чебуреків, – пригадує підприємиця.

Для адаптації меню найняли місцевого технолога і почали змінювати свої рецептури. В результаті змінилася більш як третина асортименту.

Як війна вплинула на розвиток франшизи

Перші дві франшизи Wesoła Pani у Польщі продали за кілька місяців – наприкінці 2021-го та на початку 2022-го. Їх купили українці, які на той час давно жили у Польщі, але знали про "Галю Балувану".

Великий поштовх розвитку франшизи дала повномасштабна війна. Бізнес купували українці, які виїжджали до Польщі.

Наприкінці 2022 року в Польщу зі своєю мережею Multi Cook зайшов на той час партнер Теліг Володимир Матвійчук. Склалась ситуація, коли в Україні вони були партнерами, а за кордоном фактично – конкурентами. Втім, Алла запевняє, що на відносини це не впливало.

Я не робила акцент на тому, що на ринок заходить Володимир. Я для себе робила свою роботу. Ми були зосереджені на масштабуванні, на якості, на домовленостях із партнерами. І в нас у кожного було своє бачення, - додає Теліга.

Відмінність українського та польського ринків

Мережа Wesoła Pani у Польщі зараз налічує понад 140 точок, в планах – відкрити ще сотню магазинів. Розвиваються також у Нідерландах та Латвії. Є плани і на розвиток в інших країнах, але лише після закріплення на чинних ринках. Теліги обрали стратегію поступового розвитку, зробивши ставку на системність.

Ви не уявляєте, як важко було спочатку. Набагато легше, коли є напрацювання. Наприклад, підбір приміщення: дуже важко провести перемовини, домовитися за оренду, збити ціну. Коли ми відкривали перший цех із магазином, то підписали договір на оренду приміщення за 20 000 злотих на місяць. Пройшло два роки, і наш рієлтор, з яким ми співпрацюємо, перепідписав угоду на 17 000 злотих. Він допомагає і нашим партнерам проводити перемовини. Це дуже важливо, – розповідає Алла.

Були складнощі і з ремонтом у самих приміщеннях, адже важко знайти підрядників, які виконають необхідну роботу.

Вартість франшизи Wesoła Pani – 10 000 доларів. Загальна ж сума витрат разом із вкладеннями може сягати 70 000 доларів.

Якщо в Україні ми в "Галю Балувану" на приміщення у 150 квадратів вкладаємо 70 000 доларів, то за кордоном це сума в два рази вища, – пояснює Алла.

Також у Польщі вищі податки і більша оплата праці найманих працівників. Як результат – вартість продукції у польській мережі також вища. Але і маржинальність закладається також більшою проти української мережі.

По-різному в Польщі та Україні організоване і доставлення сировини до магазинів. У Польщі це здійснюється централізовано, в Україні в кожному регіоні є свої локальні постачальники.

У Польщі в нас єдина сировина на всю мережу. Там є великі склади, з якими ми провели перемовини. Ми дали їм перелік сировини, який ми використовуємо. Вони закупили на свої склади, чого не вистачало. І тепер доставляють продукти усім нашим партнерам. І це дуже класно, бо якщо, наприклад, ми домовилися про один сир, то він по всій мережі один. В Україні немає єдиної бази. Але я хочу це зробити, бо це дуже зручно. Тому що це акцент на якість. І в нас є великі гравці на ринку сировини, з якими можна вести перемовини", – ділиться планами підприємиця.

Сімейна чебуречна "Ціберек" – новий проєкт в Україні

В Україні Алла Теліга разом із бізнес-партнеркою Інною Верцинською розвивають також мережу сімейних чебуречних "Ціберек". Першу запустили у Луцьку наприкінці 2024 року.

Поштовх мені дала моя співробітниця. Вона сходила в одну чебуречну і розповіла, що от є в місті смачні чебуреки, але атмосфери хотілося б кращої. І я зрозуміла, що потрібно зробити такий проєкт, який був би цікавим для різної цільової аудиторії: молоді, дорослих, сімей із дітьми, людей старшого віку, – розповідає Алла Теліга.

За її словами, фінансові показники по "Цібереку" хороші. Тепер готують франшизу, а стартувати з нею планують 1 квітня

З "Цібереком" я пропрацювала три місяці і вже бачу фінансовий результат. Ми пропонуємо бізнес із чітким розумінням щодо суми інвестицій і часу їх окупності. І це дуже важливо. Кожен партнер буде звертати на це увагу. Перше питання, яке він ставить, – скільки коштів йому потрібно витратити і за скільки часу він їх поверне, – пояснює Алла Теліга.

Читайте також: Співзасновниця “Галя Балувана” та Wesoła Pani анонсувала запуск нової франшизи

Однією з умов успішного розвитку бізнесу Алла Теліга вважає залученість самого франчайзі у справу. Він має слідкувати за фінансовими показниками, якістю продукції та розуміти процес приготування страв.