Бум ритейл-парків в Україні: чому саме зараз і чим вони відрізняються від ТРЦ
Будівництво ритейл-парків сьогодні стає трендом торговельної нерухомості в Україні. Хоча кілька таких об’єктів з'явилось під Києвом ще в 2019 і 2021 році, проте масовим явищем, таким як в інших країнах, в Україні це не стало.
Ситуація змінилася під час повномасштабної війни, коли великі ТРЦ не будували, і виникла необхідність швидкого будівництва торговельних об'єктів у передмісті мегаполісів і невеликих міст, пише Delo.ua.
Чим відрізняється ритейл-парк від ТРЦ
Ритейл-парки у порівнянні з ТРЦ мають деякі переваги для покупців з передмістя, оскільки це 15-хвилинна доступність і менша трата часу на покупки, а для ритейлерів – нижчі орендні ставки та сервісні збори і гнучкість торговельної площі.
Засновник Building development Роман Курицький у своєму виступі на RAU EXPO 2025 розповів, що будівництво парків набагато бюджетніше, не потребує додаткових заходів безпеки та складної інженерії. Окупність набагато швидша.
Важлива також гнучність та модульність формату – легке перепланування або розширення залежно від запиту ринку. Комбінація форматів – можливість інтегрувати супермаркети, дрогері, дискаунтери, fast fashion, drive-through тощо.
На переконання Курицького, в умовах війни формат ритейл-парку в Україні є оптимальним. До того ж, виторг у передмісті мегаполісів росте у геометричній прогресії.
Софіївська Борщагівка, Чабани, Новосілки, Буча, Ірпінь, Вишгород – тут з'явилось маса нових житлових комплексів, живе багато молоді. Тож сьогодні біля метро важче торгувати, ніж у приміській зоні, – зазначив він.
Він наводить як приклад результати роботи Retail Park Bucha, який відкрився у грудні 2021-го. Об'єкт постраждав у перші місяці вторгнення, але швидко відбудувався і наразі демонструє найкращі показники за виторгом і вакантністю. Сьогодні на усю площу парку (13 тис. кв. м) – нульова вакантність при середньому показнику торговельних об'єктів на ринку Києва 13%.
За словами експерта, запорукою успіху моделі ритейл-парку є синергія потреб і комплексу наданих послуг.
У Бучі ми поставили якір – супермаркет, побутову техніку, аптеку, винний магазин, магазини fashion i drogerie, зоомагазин. Також завели "Розетку" і "Нову пошту", які дають додатковий трафік. Додаткові послуги надають "Спортлайф" і клініка (2 тис. кв. м) – це не класичне рішення, але ці сервіси додатково дають ще 10% і 12% трафіку", - пояснив Курицький.
Де в Україні будуються ритейл-парки
Більшість ритейл-парків в Україні будуються у передмісті обласних центрів на заході країни, проте є і винятки – невеликі міста з хорошим трафіком. Наприклад, як у Мукачеві, де незабаром з'явиться аж три парки.
Зокрема, Building development спільно з Alterra Group будують такі ритейл-парки:
- OBRIY Vyshhorod під Києвом на 10 тис. кв. м (здача в експлуатацію – літо 2026-го);
- ТЦ OBRIY Peretyn площею 6,5 тис. кв. м на виїзді зі Львова, с. Малехів (серпень 2025-го);
- ТЦ OBRIY Tatariv неподалік Буковелю на 7,8 тис. кв. м (запуск – листопад 2025-го).
Загалом ритейл-парки мають бути розташовані у локаціях на трасі або перетині доріг, аби генерувати великий трафік покупців, а їх площа має дозволяти великий паркінг і фудкорт. У Татарові, приміром, окрім 10-хвилинної доступності до Буковелю, трафік забезпечуватиме роздоріжжя на Косів, Ворохту та Говерлу.
Як розповів СЕО RDA Андрій Лотоцький, консалтингова компанія має в роботі 7 ритейл-парків, а загалом дотична до виходу на ринок 13 об'єктів, переважно у західних регіонах. Порівняно з минулим роком частка ритейл-парків у портфелі компанії збільшилась з 10% до 40%,
Тенденція зростання кількості ритейл-парків загальноєвропейська. Наприклад, на весняному форумі у Варшаві було представлено 37 нових майбутніх торговельних об'єктів, і всі 37 – це ритейл-парки. У нас регіони ще не так насичені професійними торговими площами, як в Європі, тому ще є потенціал для розвитку, – наголосив він.
У найближчі два роки RDA планує запустити на ринок такі об'єкти як:
- ТЦ ROAD PARK, м. Винники, Кільцева дорога Львова, загальна площа 13,5 тис. кв. м. Термін здачів експлуатацію – кінець 2026 року;
- Retail Park, с. Давидів, 7,3 тис. кв. м, вихід на ринок – кінець 2026 року;
- Retail Park Mukachevo. Загальна площа двох черг об'єкту – 25 тис. кв. м, першу чергу на 9 тис. кв. м обіцяють здати у 2025 році;
- Silver Park Mukachevo на 4 тис. кв. м, вихід на ринок – 2026 р.
Ритейл-парки не мають загальних зон користування: всі входи окремі. Переважно це простіші і бюджетніші конструкції, які будуються швидко, що дає кращу окупність, ніж в класичному ТРЦ. Інжинерія для одноповерхового об'єкту теж дешевша, тобто будівництво загалом потребує менше інвестицій. Втім, вартість оренди теж менша, - пояснив Лотоцький в коментарі Delo.ua.
За словами експерта, бум ритейл-парків в Україні пов'язаний із зростанням популярності заміського способу життя.
Чому ритейл-парки вигідно будувати під час війни
Популярність ритей-парків під час війни з'явилася невипадково.
Це все не від гарного життя. Не варто забувати, що на великі торговельні центри сьогодні бракує інвестицій. Насправді ритейл-парки мали бути у нас вже давно - як в Європі, де мережі з 10-15 тисяч об'єктів заходять навіть в невеликі села. Але раніше нашому ритейлу це не було це цікаво, – пояснює директорка компанії UTG Євгенія Локтіонова в коментарі Delo.ua.
За її словами, парки набагато простіші конструкції порівняняно з ТРЦ. Це лінійка магазинів, тобто з'єднані бокси, вхідні групи на фасад і паркінг, де немає централізованої системи вентиляції, кондиціонування. Витрачається на будівництво у 2,5 разів менше, ніж на ТРЦ, додала вона.
Зазвичай на такі об'єкти ставлять великих орендарів і підписують стабільні контракти на 5 років. Орендні ставки значно менші, ніж в ТРЦ – 5-7 доларів за кв. м. За рахунок стабільного потоку і стабільних орендарів кошти повертаються швидше.
Окупність у ритейл-парках складає 6-7 років, залежно від локації, орендаря і трафіку. Натомість у торговельного центру окупність починається з 10-11 років, тобто вдвічі більша, – зазначила Локтіонова.
Водночас українські ритейл-парки відрізняються від європейських чи американських, які більшою мірою орієнтовані на багаті села.
У класичній теорії ритейл-парки з'являлись тільки там, де населення за містом має високий рівень достатку. Україна ніколи не мала такої кількості багатих людей за межами міста. Але великі міста мали околиці з великим рівнем достатку. Сьогодні бачимо, що Буча, Ірпінь стали настільки щільно забудованими, що там треба будувати не ритейл-парки, а класичні ТРЦ. Проблема в тому, що такі локації раніше не були цікаві ні девелоперам, ні ритейлерам, але війна все змінила, – пояснив Віталій Бойко, CEO Urban Experts & Leslie Jones Architecture та NAI Ukraine, у коментарі Delo.ua.
Читайте також: За кілометр від кордону: в Ужгороді з’явиться новий ТРЦ Nestoria Plaza
В Украні, за його словами, лише зараз зрозуміли, що рівень життя за містом зростає, принаймні у безпечніших регіонах, через що й з'являються маленькі торговельні об'єкти на 4-8 тисяч кв. м із 15-ма орендарями. Тож за словами експертів, кількість ритейл-парків у найближчі роки в Україні зростатиме.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації