Феномен Херсону, втрати і відновлення: СЕО Фокстроту Олексій Зозуля про досвід війни

СЕО технорітейлера Фокстрот Олексій Зозуля розповів про втрати бізнесу від російської агресії та рецептом відновлення роботи і показників.

За словами Зозулі, план дій на випадок екстреної ситуації було погоджено ще за місяць до початку повномасштабного вторгнення, а у внутрішній комунікації максимально уникали слово “війна”. Ніхто зі співробітників не міг повірити, що таке можливо у 21 сторіччі.

У певних моментах цей план був оптимістичним, а в дечому – песимістичним, оскільки спрогнозувати обсяги і всі ймовірні сценарії було неможливо. Із дієвих кроків – ми встигли заздалегідь евакуювати зі східних магазинів частину товарно-матеріальних цінностей в центральні й західні регіони і дещо обмежити туди постачання товарів, - каже СЕО Фокстрот.

Проте цього було недостатньо, оскільки масштаб і характер війни був геть не таким, як уявляли.

Втрати

Найвагоміша втрата була у перший місяць війни, нею став центральний склад компанії, що опинився в епіцентрі бойових дій за Гостомель Київської області.

Будівля повністю згоріла від потрапляння ворожих ракет. Лише товарні збитки склали 650 млн грн. Це стало першим відчутним для локальної економіки чинником, який перевернув роботу рітейлера на найближчі півроку.

Коли це сталося, команда компанії вирішила проаналізувати, що у них є, розповідає СЕО рітейлера.

Основним активном виявились клієнти і ті магазини, які не постраждали від дій окупантів і могли продовжувати працювати у більш безпечних регіонах.

Нульова задача, яка стояла перед нами: надати персоналу можливість убезпечити себе, свої сім’ї, вирішити особисті питання. А по тому ми їх запросили до евакуації товару з тих прифронтових регіонів, де це було ще можливо. В результаті – ми закрили 100 магазинів, відкрили 60. Це був керований, хоч і не ідеально побудований процес. Але це спрацювало, щоб вистояти і продовжити бізнес, - пояснює Олексій Зозуля.

Феномен Херсону

Низка магазинів мережі, які опинилися на тимчасово окупованих територіях вже у перші тижні війни, були знищені, розграбовані або і все одразу. До них належать точки у Маріуполі, Мелітополі, ТРЦ Fabrika у Херсоні.

По тих магазинах, що вціліли, було ухвалене однозначне рішення, погоджене з акціонерами - у жодному разі не йти на співпрацю з окупантами, перереєстрацію чи торгівлю іншими валютами, окрім гривні.

Єдиний магазин, що продовжував працювати в окупації - Фокстрот в центрі Херсону. За дивним збігом, саме у цей магазин жодного разу не приходили окупанти, хоча він розташовувався поруч з адміністрацією та місцем проведення антиросійських мітингів.

Тому він торгував допоки була можливість і товар, який ми розпродавали за «бросовими» цінами. Водночас, з питанням про співпрацю до нас приходили місцеві колаборанти у Каховці, Енергодарі, і після відмови, на наступний же день вони вигнали наших людей з магазину і опечатали його. Про подальшу долю товару ми можемо тільки здогадуватися, - розповідає СЕО компанії.

Компенсація

Зозуля наголосив, що якщо буде розроблено чіткий державний механізм компенсації і компанія зможе повернути ці кошти, це буде приємним бонусом. Але зазначив, що якби Фокстрот покладався б лише на чиюсь допомогу, то нічого б не вийшло.

Саме тому, отримавши звістку про перші втрати, компанія почала все це фіксувати і документувати. Для цього працювала ціла група юристів і фінансистів, яка передавала свої напрацювання у відповідні інстанції.

За словами топ менеджера, навіть якщо це не спрацювало б, компанія отримала б для себе детальний звіт.

Незвичайні рішення за час війни

Таких було декілька, розповідає Зозуля, і всі вони були підпорядковані бажанню вижити.

Було прийнято жорстку бізнес-модель на наступні місяці 2022 року, в її рамках були ухвалені рішення, пов’язані з витратами та вимушеною необхідністю закривати магазини.

Для комерсанта це протиприродній крок, але тільки так можливо було правильно організувати грошові потоки. Компанія задоволена результатом, оскільки тепер має впевненість в тому, що буде завтра.

Ми знаємо, як працювати у воєнних умовах, як убезпечувати себе і своїх покупців, як реагувати на зміни кон’юнктури, як працювати без світла, зв’язку, електрики. І ми бачимо, що і люди, і бізнес, можуть бути дуже адаптивними. Ця гнучкість дала можливість пройти нашій країні цей надскладний шлях з початку лютого до цього моменту, - резюмував Олексій Зозуля.

СЕО підкресили, що команда Фокстрот навчилася багатьом речам, які три роки тому ще сприймалися як фантастика. Аналізуючи сьогоднішню ситуацію він усвідомив, що усі новації окупаються і завжди треба думати над тим, що ще зробити

Джерело: Dattalion

Читайте також: Зоряна Солтан, ТРЦ Respublika Park: про конверсію, відновлення трафіку і благодійні заходи