Продажі майбутнього: що чекає український та світовий ритейл найближчим часом

Власник мережі гіпермаркетів Ultramarket (Мегамаркет) та консул Держави Ізраїль у Західному регіоні Олег Вишняков розповів, що чекає український та світовий ритейл у найближчому майбутньому.

Онлайн-торгівля та електронна комерція

Поширеність інтернету та зручність покупок онлайн сприяють розвитку електронної комерції. Тож, на думку експерта, майбутнє ритейлу буде все більш пов’язане з онлайном.

Стандартними стануть віртуальні магазини, мобільні додатки та персоналізовані електронні пропозиції. Краще розуміти своїх клієнтів компаніям допоможуть розумний аналіз даних та штучний інтелект, завдяки яким можна буде підбирати персоналізовані пропозиції.

За прогнозами, до 2026 року онлайн-сегмент становитиме близько чверті загального світового роздрібного продажу і вже до 2025 року сума глобальних роздрібних онлайн-продажів перевищить 7 трильйонів.

Сьогодні Бразилія та Аргентина лідирують у світі, як ринки онлайн-роздрібної торгівлі, що зростають найшвидше. В Україні теж, попри економічні проблеми викликані війною, збільшується частка онлайн-продажів. Ця тенденція тісно пов’язана з постійним покращенням онлайн-доступу, насамперед поширення мобільного інтернету, - каже Олег Вишняков.

Крім цього у світі помітна динаміка роздрібних продажів через соціальні мережі, яка зростатиме з кожним роком. За даними Accenture, наразі продажі через соцмережі в США перевищують 492 млрд доларів і до 2025 року зростуть до 1,3 трлн доларів.

А от ситуація із продажами через соціальні мережі в Україні значно відрізняється від загальної світової тенденції. Порівняно із довоєнним періодом їх обсяг дещо впав. За даними дослідження Plusone Social Impact, за рік війни український Facebook втратив 2 млн користувачів. Річне падіння Instagram склало 4,1 млн людей.

Але ситуація може змінитися у майбутньому, коли до України повернуться вимушені переселенці.

Віртуальна реальність, робототехніка та автоматизація

За словами експерта, нові можливості ринку ритейлу принесуть саме інновації в області віртуальної реальності (VR) та розширеної реальності (AR).

Завдяки ним клієнти матимуть змогу спробувати виріб або "приміряти" його у власному інтер’єрі не виходячи з дому. Це дозволить зменшити кількість повернень та збільшити рівень задоволеності покупців.

Сьогодні у виробництві та продажі товарів, створених на основі віртуальної реальності лідерами є Китай (51%), Франція (43%) та США (42%). Саме ці країни задають тренди у технологічності і цей тренд поширюватиметься зокрема і в Україні.

Провідними на глобальному VR-ринку і найпривабливішими об'єктами інвестування є компанії:

  • Meta (Facebook) 1,06 трлн доларів ринкової капіталізації;
  • Sony — 140 млрд доларів;
  • Alphabet — 1,92 трлн доларів;
  • Microsoft — $2,25 трлн доларів;
  • Apple — 2,45 трлн доларів.

В Україні цими технологіями найчастіше користуються у будівельній галузі.

Застосування робототехніки в ритейлі приведе до змін у сфері логістики, складського господарства та обслуговування клієнтів. Роботи-помічники, автономні доставки та автоматизовані каси стануть все більш поширеними. Це дозволить знизити витрати на робочу силу та покращити ефективність бізнесу.

Особистий підхід та залучення клієнтів

У ритейлі майбутнього все більше акцентуації буде на особистих взаєминах з клієнтами.

Продавцям доведеться звертати більше уваги на індивідуальні потреби та пропозиції. Ритейлери будуть використовувати додаткові сервіси, які поліпшують досвід покупця та посилять взаємодію через соціальні мережі та чат-боти.

Раціональне споживання та сталість

Переосмислювати свої дії ритейлерів змушує зростання свідомості щодо екології та етичного споживання.

Вишняков впевнений, що майбутня роздрібна торгівля враховуватиме зростання попиту на сталість, екологічно чисті товари та пакування. Також ритейл буде сприяти стриманому споживанню шляхом надання підписок.

Читайте також: Понад 40% українських компанії сфери нерухомості планують зарубіжні проєкти у 2023-му

Майбутнє ритейлу буде визначатися швидким розвитком технологій та змінами в споживацьких звичках. Інтернет, електронна комерція, віртуальна та розширена реальність, робототехніка та особистий підхід до клієнтів стануть ключовими елементами успішної стратегії ритейлерів. Окрім цього, сталість та екологічна свідомість будуть надавати суттєвий вплив на вибір товарів та послуг.

Експерт резюмував, що ті компанії, які зможуть вчасно підлаштуватися під ці тренди та прогнози, матимуть більші шанси на успіх та будуть більш конкурентоспроможними.

NV