ТРЦ – осередок дозвілля: як торговельні простори адаптуються до сучасності (досвід Німеччини)

Сьогодні ТРЦ, що раніше були лише комерційними просторами, дедалі більше перетворюються на сферу розваг. Концепції, побудовані навколо клієнтського досвіду та гастрономії, тепер є невід'ємними компонентами торговельних центрів.

Про це свідчить останній звіт про ТРЦ в Німеччині від Інституту роздрібної торгівлі EHI, пише ACROSS.

Відродження торговельних центрів гарантує, що вони залишатимуться актуальними для життя людей, – пояснює Лена Кнопф, експертка з питань EHI та авторка останнього звіту.

У Німеччині налічується 506 торговельних центрів — така сама кількість, як і торік. Загальна площа цих об'єктів становить близько 16,7 млн кв. м, з яких орендна - приблизно 13 млн кв. м. У середньому один ТРЦ обслуговує близько 167 тис. людей, або близько 500 клієнтів на 100 кв. м площі центру.

У 2024 році було завершено ревіталізація 11 торговельних об’єктів, а ще 38 - наразі перебувають на стадії ревіталізації. Передумови, тип та обсяг змін різняться та варіюються, наприклад, від повного переміщення, як у Loop5, до редизайну часткових зон, як у Huma St. Augustin.

У деяких випадках передбачено скорочення торговельних площ на користь альтернативного використання — наприклад, під офіси або медичні заклади, як у Boulevard Berlin та Rheinpark Center Neuss. Енергетична модернізація також є одним із пріоритетів. У багатьох випадках особливу роль відіграють різні заклади дозвілля та гастрономія.

trcz 17 | 1

Клієнтський досвід і гастрономія - ключові чинники оновлення

У процесі ревіталізації завжди переглядається формат і локація ТЦ, а за потреби — вносяться зміни. Дедалі частіше акцент робиться на дозвіллі, а деякі центри стають місцями для сімейного відпочинку. 

Loop5 у Вайтерштадті об'єднав водний майданчик, карусель, парк для скелелазіння та вежу вільного падіння, а також новий фудкорт. 

З моменту ревіталізації ТРЦ Rhein-Neckar-Zentrum тепер має новий ресторан з обідньою зоною просто неба, батутний зал та критий майданчик для стрибків з парашутом. 

Гастрономія також стає дедалі важливішою в багатьох центрах, про що свідчить, наприклад, бар на даху Glorious Garden на п'ятому поверсі готелю Lago в Констанці. 

Близько 12% від загальної кількості 26 513 орендних договорів у всіх ТРЦ разом припадає на сектор громадського харчування.

Домінують локації в центрах міст

Загалом 47% центрів розташовані у внутрішніх районах міст, 38% – у міських районах, а 15% – у передмістях або на нових територіях.

Останні місця розташування часто датуються 1990-ми роками, але сьогодні вони майже не відіграють жодної ролі в розвитку проєктів. Якщо взяти до уваги лише 48 нових центрів, що відкрилися за останні десять років, то дві третини з них розташовані в центрах міст, а близько третини – у міських районах.

Мережі магазинів у перехідному періоді

Згідно з даними звіту, як і раніше, в Німеччині залишається сім торговельних підрозділів, які мають понад 200 магазинів у торговельних центрах. У трійку лідерів, що залишається незмінною, входять: Deichmann (має 288 магазинів у ТРЦ), Ernsting's Family (257) та dm-Drogeriemarkt (233).

trcz 18 | 2

Далі спостерігаються певні зміни. Наприклад, o2 з 218 магазинами (-15 порівняно з попереднім роком) та Vodafone з 215 магазинами (-8) дещо скоротили свої мережі філій у торгових центрах, але все ще входять до першої десятки. 

Читайте також: Не лише комерційна: як змінилася роль українських ТРЦ під час повномасштабної війни

Douglas (-5) не увійшов до топ-20, як і Depot після свого банкрутства та значного скорочення мережі магазинів. Проте два новачки Tedi (+14 магазинів) та Woolworth (+27 магазинів) мають інтенсивні темпи розширення.