Юлія Томусяк, Famo, Pinky: про розширення мережі, власне виробництво, плани на 2025 рік та інше

Мережа магазинів Famo є однією з найдинамічніших серед українських фешн-ритейлерів. Магазини в топових ТРЦ, запуск власного швейного виробництва під час повномасштабної війни та новий, амбітний проєкт - дочірня мережа Pinky, що спеціалізується на косметиці та аксесуарах.

Як компанії вдається не лише триматися на плаву, але й розвиватися, чи відрізняється робота в різних регіонах країни та які плани ритейлер має на 2025 рік? 

Про це в ексклюзивному інтерв'ю Українській Раді Торгових Центрів розповіла СЕО та засновниця мереж Famo та Pinky Юлія Томусяк.

Почнемо з головного: що сьогодні собою представляють мережі Famo та Pinky?

Наразі Famo та Pinky - це мережа з 48 магазинів, з яких 4 це Pinky. У лютому ми відкриваємо ще три магазини Famo, також дві локації Pinky у березні. Відкриття та реновації старих магазинів заплановано вже до травня. Ми присутні у всіх регіонах, крім Кіровоградської та Черкаської областей. Ну і ще Сумська, але поки там не дозволяє безпекова ситуація. Минулого року ми відкрили 17 магазинів та оновили 10, це був справжній спринт.

В компанії працює понад 500 людей, точну цифру навіть не знаю, тому що ці цифри дуже динамічні.

Фінансові показники - це стабільний ріст, останній рік до року близько 45%, ріст додають звісно і нові магазини, і існуючі локації.

Мережі Famo та Pinky зараз активно розширюються, скільки магазинів було відкрито саме за час повномасштабної війни? Чи маєте ви втрачені магазини внаслідок бойових дій чи окупації?

За час війни ми відкрили близько 30 нових магазинів, але ще було багато реновацій, змін локацій. Річ у тому, що ринок настільки динамічний, що зупинитись просто немає можливості. Відкривається локація - працює чудово, проходить два роки, вже і формат потрібно оновлювати, і площу вже хотілось би більше. Тому постійно потрібно щось змінювати і це прекрасно.

photo 2025 02 21 14 53 21 | 1

Було втрачено декілька магазинів - ТРЦ Fabrika у Херсоні, ТРЦ "Аврора" у Запоріжжі, пошкоджено Riviera Shopping City в Одесі, "Караван" у Харкові, Nikolsky. Матеріальні втрати це звісно прикро, але біль була саме за неповерненням деяких. Fabrika, до прикладу, це була душа Херсону. Туди ходили на побачення, там створювались спогади людей. Був такий щемкий момент, коли дівчинка з Херсону побачила нас у Lavina Mall, зняла декілька сторіз про Fabrika, що ми нагадали їй про рідне місто. Це найцінніше, для мене це найкращий результат нашої роботи - бути асоціацією у клієнтів з чимось приємним, теплими спогадами.

Влітку 2022 року Ви відкрили власне швейне виробництво. До цього компанію підштовхнула війна чи це було в планах давно?

З війною ми втратили стабільність в роботі з постачальниками, відразу різко почали рости ціни, зривались терміни, всі виробництва потерпали від втрати цінних кадрів.

У нас не було планів відкривати власне виробництво, війна дійсно стала саме тим тригером. Якщо не зараз, то коли? Що вже втрачати?

Ми відразу були орієнтовані на якісне виробництво, а ще, що дуже важливо, на комфортні умови для наших працівників. Мені дуже важливо розуміти, що наші швачки у сучасному приміщенні, теплому та світлому, коли закриті базові потреби комфорту та безпеки, люди щасливіші.

Наразі власне виробництво покриває понад 50% потреб в категорії одяг, про це два роки тому ми навіть не могли мріяти.

Основний фокус зараз - це автоматизація та впровадження ЄРП системи для обліку. До прикладу, кожна наша швачка знає, який у неї план робіт на день, а ще в реальному часі  скільки вона зробила сьогодні, за місяць і скільки заробила.

Це довгий процес, але для масштабування виробництва це важливо, в першу чергу, а вже потім кількість обладнання та швачок.

Наразі у нас на виробництві працює близько 40 людей, ми плануємо експериментувати і готуємось до розширення.

Як це виробництво працює зараз? Чи вдалося вийти на бажані обсяги?

Наш план це 100% покривати власні потреби, і надавати послуги аутсорсингу для інших компаній. Саме для цього ми детально працюємо над автоматизацією. Тому що підрядників зараз дуже багато, Хмельницький - це, власне, мекка виробництв. Але є питання в адмініструванні та неналагоджених процесах. Ми хочемо змінити це.

Наразі ми покриваємо лише близько 50% власних потреб, і при тому також працюємо з партнерськими виробництвами.

На сайті Famo зазначається, що бренд також є імпортером. Розкажіть трохи про цей напрямок, хто є Вашими основними партнерами?

Так, багато категорій товарів ми дійсно імпортуємо з Туреччини, Китаю. Ми чесно про це кажемо, і на всіх бірках вказуємо, яка країна виробник. У нас середній чек, виробництво трикотажу, до прикладу, в Україні неможливе при нашій бажаній роздрібній ціні. Ми працюємо з турецькими фабриками трикотажу, також джинси, шкарпетки. Ось в лютому замовляється виробництво шерстяних шкарпеток на наступну зиму, це дуже довгий процес.

Для розуміння, навіть якщо светр зв'язаний в Україні - пряжа, обладнання - це все імпортна сировина. Зараз, мабуть, немає масових товарів, які мають 100% походження з України.

Це все ок, якість та вимоги постійно ростуть, і це прекрасно. Не можна стверджувати. що якість товарів з Туреччини чи Китаю гірша, ніж українських. Все залежить від нашого контролю та вірно створеного ТЗ.

В Китаї працюємо з фабриками аксесуарів, сегменту купального одягу. Але, якщо є можливість, звісно обираємо українських виробників.

Наприклад, по категорії сумки - за останні роки все на 100% змістилось на місцевих виробників, це дуже тішить.

Виробництво не єдиний новий напрямок, що ви відкрили з початку повномасштабної війни, також дуже молодим є проєкт Pinky. Чому наважились на вивід на ринок нового бренду під час війни?

Все сталось випадково, нам запропонували класну локацію, на той момент певний обраний асортимент косметики був на при касовій зоні Famo, але планів створення бренду не було.

Все сталось настільки швидко, в кінці квітня ми підписали договір оренди, а вже в кінці травня відкрили Pinky в Івано-Франківську. Насправді не вважаю це новим напрямком, це ритейл, якщо ми вміємо продавати, то яка різниця, які товари продавати? Крім того, більшість колективу, відділ закупівлі - це дівчатка, продавати косметику, яку ми любимо і користуємось, ну хіба не щастя?

Pinky це суто дівчата історія, про доступність улюблених засобів в улюблених місцях шопінгу. Я люблю онлайн шопінг, але це не зрівняється з відчуттями, коли ти обираєш щось в фізичному магазині, це занурення в атмосферу, спілкування, довіра до порад, і звісно, можливість отримати, що потрібно, тут і зараз.

Pinky це дуже амбітний проєкт, ми вже наразі тестуємо співпрацю по контрактному виробництву косметики, маємо вже власні лінійки по догляду за тілом.

Якими є результати Pinky наразі, чи виправдовують вони очікування?

Враховуючи витрачені ресурси (відносно не значні, адже всі процеси були продубльовані з Famo), ми дуже задоволенні результатами роботи.

Найважливіше в роботі pinky - це локація, адже ми поки не розвиваємо активно онлайн і орієнтуємось на трафік трц та утримання постійних клієнтів. NPS наших магазинів 98,5%, ми детально працюємо над тим, щоб наші клієнти отримували позитивні емоції і посмішки від шопінгу.

Звісно, рекомендували друзям, та повертались до нас знову і знову. Основна складність - це пошук відповідних локацій, але це так всюди.

photo 2024 03 13 11 05 39 | 2

Famo та Pinky працюють не лише в центральних та західних областях. Ваші магазини є і у менш безпечних регіонах. Чи бачите ви різницю у поведінці споживачів у прифронтових містах та більш тилових?

Я, відверто не бачу різниці, жінки прагнуть бути красивими, доглянутими в будь якому куточку України. В періоди відключень світла, масових атак відбуваються певні зміни ситуативні, всі приходять в ТРЦ погрітись, провести час. В перерві між тривогами клієнти схильні швидше приймати рішення.

На мою думку споживачі в будь-якому місті України хочуть отримувати емоції від відвідування магазинів та покупок в них. Проте, де частіші влучання ракет одразу після страшних подій населення більше залишається вдома біля рідних, але через певний час люди знову виходять за покупками та емоціями. Також в прифронтових містах частіше можна почути фрази щодо підтримки бізнесу в умовах війни, тому люди не можуть перестати купувати товари не тільки першої необхідності, а й товари для задоволення, - додає керівниця роздробу мережі.

Ну і наостанок, розкажіть трохи про Ваші плани на цей рік, чи очікувати нових відкриттів чи, можливо, нових форматів?

По Famo в планах - розвиток мережі, відкриття біля 20 нових магазинів, а також реновації декількох ще старого формату. Ми активно експериментуємо з форматами та розміщенням локацій - до прикладу, відкриваємось в нових трц в невеликих містах.

По Pinky - відкриття магазинів в топових ТРЦ, а також розвиток власної торгової марки. Як я вже розповідала, ми маємо вже лінійку для тіла, і активно розробляємо інші продуктові лінійки.

Ми не ставимо конкретних цифр росту, будь-які досягнення для нас - це класний результат, ми дивимось лише на себе вчорашніх і прагнемо якісних змін.