Андрій Жук, RAU: про ритейл у воєнний період, польський бізнес в Україні та інше
Український ритейл попри складні умови сьогодення продовжує демонструвати стійкість. Галузь торгівлі вимушена змінюватися, шукаючи нові моделі ведення бізнесу та адаптації до воєнної реальності.
Співзасновник і голова правління RAU Андрій Жук в інтерв’ю Retailnet.pl розповів про те, як галузь роздрібної торгівлі переживає воєнний період, як польські ритейлери масштабують свій бізнес в Україні, та які переспективи матиме країна після завершення бойових дій.
Про стан українського ритейлу в умовах війни
За словами Андрія Жука, ринок залишається стабільним. Ритейлери попри виклики війни продовжують інвестувати у відкриття нових магазинів, а також у реконструкцію та модернізацію існуючих об'єктів і впровадження нових технологій.
Минулого року кількість торгових точок зросла на 3068 магазинів. З різних причин було закрито майже вчетверо разів менше точок – загалом 838. В результаті, чистий приріст за цей період склав 2230 торгових об’єктів.
Проте наразі роздрібна торгівля стикається з труднощами. Приміром, внаслідок мобілізації та виїзду населення за кордон спостерігається доволі складна ситуація з людським ресурсом, що призводить до збільшення зарплат та зменшення дохідності.
Крім того, відбувається поступова девальвація національної валюти. Оскільки багато роздрібних торговців закуповують продукцію за кордоном, а орендні ставки здебільшого прив'язані до долара, ослаблення гривні значно збільшує вартість ведення бізнесу та впливає на дохідність.
Про стійкість українських ритейлерів до воєнних викликів
На думку Жука, українцям допомагає віра в перемогу та жага до життя. Де є виклики, виникають і нові можливості.
Сильні гравці змогли збільшити свою присутність на ринку навіть у періоди стагнації. Наприклад, Comfy, роздрібний продавець електроніки та побутової електроніки, вийшов на перший план, ефективно скориставшись відходом Eldorado з ринку, - зазначає Жук.
Українські модні бренди також змогли зміцнити свої позиції завдяки закриттю магазинів Inditex та H&M.
Які тенденції домінують на ринку сьогодні
Основні тенденції включають динамічне зростання електронної комерції та збільшення частки організованих роздрібних продажів, каже Жук. Традиційні ритейлери активно розвивають власні інтернет-магазини.
Згідно з дослідженням компанії Promodo, український ринок онлайн-продажів зріс на 25% – до 239 млрд грн. E-commerce зростає швидше, ніж традиційна роздрібна торгівля, її частка залишається відносно низькою на рівні близько 10%. Це свідчить про хороші перспективи подальшого зростання ринку в найближчі роки, - додає Андрій Жук.
Мережеві магазини поступово витісняють неорганізованих торговців. Яскравим прикладом є “Аврора”. Завдяки вдалій формулі, позиціонуванню, асортименту та ціновій політиці, ритейлер може успішно працювати в малих містах, каже співзасновник і голова правління RAU.
Про сектори роздрібної торгівлі, що зростають найшвидше
Згідно з дослідженням, проведеним Асоціацією рітейлерів України, у 2024 році найактивнішими були фармацевтичні ритейлери, на яких припадало 45% усіх нових магазинів. Тим часом, роздрібна торгівля непродовольчими товарами та продуктами харчування становила 22% та 16% відповідно.
На мою думку, динамічний розвиток фармацевтичної галузі пов'язаний з конкуренцією між основними гравцями, які хочуть зміцнити свої позиції на ринку шляхом розширення. Наразі вони мають гарну можливість забезпечити собі найкращі місця та домовитися про вигідні умови оренди, - каже жук.
Серед роздрібних мереж в інших швидкозростаючих сегментах виділяються “Аврора” та польська мережа Sinsay.
Як українські роздрібні торговці адаптують свої бізнес-моделі
За даними Української Ради Торгових Центрів, повітряна тривога становила 11,4% робочого часу українських ТРЦ у 2024 році — загалом понад 30 тис. годин. Для порівняння, у 2023 році цей відсоток становив 7,6%. Непередбачувані збої, очевидно, суттєво впливають на трафік клієнтів та рівень продажів.
Більшість українських ритейлерів та забудовників готові до будь-якого розвитку подій. За оцінками експертів, до кінця 2024 року понад 70% продуктових магазинів країни будуть оснащені автономними генераторами, - коментує Андрій.
Так само міграція населення не є поширеним явищем сьогодні. Більшість цього переміщення відбулося в перший рік повномасштабного вторгнення, коли багато людей зі сходу та півдня країни переїхали до центру та заходу.
Які товарні сегменти переживають скрутні часи
За словами експерта, в цьому аспекті можна відзначити сегмент електроніки, де велика конкуренція серед гравців призвела до перенасичення ринку. Як наслідок, на цьому ринку спостерігатиметься закриття мереж або зменшення магазинів.
В категорії дитячих товарів бізнес також став складнішим, враховуючи, що значна частина дітей покинула Україну через проблеми безпеки. Це стосується також преміального сегменту.
Крім того, запровадження додаткових державних регуляторних заходів у поєднанні з високою конкуренцією свідчить про ймовірність стагнації та уповільнення зростання фармацевтичної роздрібної торгівлі, - каже Жук.
Про польські торгові мережі в Україні
Польський ритейл досягає значних успіхів в Україні. Модна група LPP налаштована особливо оптимістично, розвиваючи бренди Reserved, Cropp, Sinsay, House та Mohito. Наразі вона має близько 300 точок та динамічно розвивається.
Окремої уваги заслуговує бренд Sinsay, який у 2024–2025 роках відкрив понад 150 нових магазинів в Україні.
Інші польські ритейлери також показують хороші результати, каже Жук, хоча їхні частки ринку значно менші – наприклад, CCC (12 магазинів), SMYK (10), Wittchen (8) та HalfPrice (4).
Я вважаю, що інші польські торговельні мережі також мають хороші перспективи. Я переконаний, що в майбутньому ми побачимо подальший розвиток існуючих гравців та вихід на український ринок нових польських брендів, - додає Андрій.
Про потенціал регіонів України для нових комерційних проєктів
Згідно з дослідженням Асоціації рітейлерів України, найбільший потенціал має Київ та його околиці. У цьому регіоні найбільша кількість магазинів – понад 5500. Лише минулого року їх було відкрито понад 600.
Друге місце за концентрацією роздрібної торгівлі посідають місто Дніпро та Дніпропетровська область. Для порівняння, тут понад 2000 магазинів, майже 300 з яких відкрилися минулого року. Львівська область майже на тому ж рівні, де працює понад 2000 магазинів.
Серед п'яти регіонів з найбільшою кількістю торгових точок є ще два міста з населенням понад один мільйон мешканців: Одеса та Харків.
Одним із факторів, що сприяють розвитку цих сфер, є наявність професійних приміщень для оренди. Однак, враховуючи кількість нових проєктів торговельних центрів на заході Україні, очікується, що саме тут буде зосереджено розширення торгових мереж у найближчі роки, - зазначає Жук.
Про зміну звичок та вподобань українських споживачів
Українські споживачі стали більш раціональними, каже Андрій Жук. Вони намагаються заощаджувати гроші та купувати лише те, що дійсно необхідно. Але з іншого боку, багато хто обирає жити теперішнім моментом.
Хоча це може здатися парадоксальним, навіть у воєнні часи споживачі все ще очікують зручного та комфортного шопінгу. Це одна з причин, чому онлайн-торгівля динамічно розвивається, а найбільших успіхів досягають мережі, які пропонують цікаві та інноваційні формати, - зазначив Жук.
За його словами, прикладом такої мережі є “Сільпо”.
Український ритейл у повоєнний період
Саме закінчення війни стане драйвером економічного зростання в країні. Крім того, як говорить Жук, ми побачимо посилення конкуренції, оскільки на український ринок вийдуть великі міжнародні компанії, такі як Lidl, Biedronka, Primark, Action, TEDi, Rossmann та DM.
Найімовірніше, вони не лише відкриватимуть нові магазини, а й купуватимуть існуючі торговельні мережі, щоб отримати готові локації та досвід, що зрештою допоможе їм швидше закріпитися на ринку, - зазначає він.
Усе це розширення вимагатиме нових приміщень, що стимулюватиме зростання ринку комерційної нерухомості.
Читайте також: Автоматизація та імпульсивні покупки: як “Аврора” заробляє мільйони на дешевих товарах
Загалом після завершення повномасштабної війни та вступу України до ЄС ринок роздрібної торгівлі зазнає найвищого зростання на континенті. Всі умови для цього вже виконані, додає Жук.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації