Головні тренди ринку: що відбувається з комерційною нерухомістю на четвертому році війни

У частині регіонів України активно відновлюється офісний сегмент комерційної нерухомості, у сегменті складів спостерігається дефіцит, а торговельна нерухомість зазнає трансформацій.

Про основні тренди на ринку комерційної нерухомості на четвертому році війни розповів керуючий партнер CBRE Ukraine Радомир Цуркан в інтерв'ю Property Times.

Найбільше, за словами експерта, постраждав офісний сегмент, який у 2021 році лише почав оговтуватися після пандемії COVID-19, після цього одразу почалася війна, тож найбільших втрат зазнали офісний та ритейл-сектори.

Зараз ситуація стабілізувалася, і в Києві та Львові офісний сегмент фактично повернувся до довоєнної моделі взаємодії орендарів та орендодавців. Натомість у Харкові та Дніпрі ринок залишається неактивним, і перспективи його відновлення наразі нечіткі, - каже Цуркан.

У сегменті складів ситуація дуже відрізняється, велика кількість приміщень була знищена і у деяких регіонах виник їхній дефіцит.

Очікується, що до кінця 2025 на ринок вийде близько 190 тис. кв. м нових площ — це стане рекордом за останні 10 років. Однак, це не призведе до надмірної пропозиції, адже вже 30-40% майбутніх площ знаходяться в попередній оренді, - пояснює експерт.

Щодо ритейлу, ситуація складніша. Тут немає передумов для будівництва нових об’єктів, адже ринок і так досить насичений.

У 2022-2023 роках сектор значно постраждав через блекаути, обстріли, тривоги та низьку купівельну спроможність, що негативно вплинуло на товарообіг. Відповідно, якщо продажі низькі, орендар не може виплачувати орендну ставку, і це створює ланцюгову реакцію. Наразі ситуація стабілізувалася, товарообіг зріс на 13%. Активно розширюються українські ритейл-мережі, - додає Радомир Цуркан.

Читайте також: Більше 10 об’єктів: які ТРЦ готуються до відкриття у 2025 році?

За словами керуючого партнера CBRE Ukraine, на ринок знову повертається формат багатосекційних фешн-галерей, а разом з ним і фіксовані орендні ставки. У найкращих об’єктах вільних лотів майже немає, нові секції переважно заповнені українськими брендами.