Підвищення цін на електроенергію: як українські ТРЦ та ритейл працюють в умовах нових тарифів
З 30 червня 2023 року в Україні зросли тарифи на електроенергію для бізнесу. Були встановлені нові мінімальні та максимальні граничні ціни, що викликало неоднозначну реакцію у підприємців.
Підвищення було досить суттєвим, для нічного періоду верхня межа ціни на електроенергію для бізнесу зросла на 50% - з 2000 до 3000 грн/МВт-год. Для денних годин прайскеп підвищили на 25% - з 4000 до 5000 грн/МВт-год, а найбільше змінились розцінки для вечірнього піку споживання (з 19:00 до 23:00), регулятор встановив граничну ціну на 80% вище, вона зросла з 4000 до 7200 грн/МВт-год.
Для деяких компаній це виявилось справжнім ударом, особливо для тих, хто має власне енергозатратне виробництво. Після зимових блекаутів український бізнес знову почав повертатися до усіх можливих заходів з енергоефективності. Втім, державі цей крок був вкрай потрібен для збалансування енергетичного ринку.
ТРЦ та ритейлери споживають досить багато електрики, тож ця стаття витрат є суттєвою для галузі. Про те, як пройшов перший місяць в умовах підвищених цін, Українська Рада Торгових Центрів запитала у експертів з провідних девелоперських компаній та ритейлерів, а саме:
- Dragon Capital - інвестиційна компанія, яка серед іншого займається і комерційними об’єктами. У портфель нерухомості Dragon Capital входять вінницький ТРЦ Sky Park, львівський ТРЦ Victoria Gardens, столичні ТЦ “Алладін”, Piramida та Smart Plaza Obolon.
- Arricano Real Estate - великий девелопер ТРЦ в Україні. Компанія володіє та управляє ТРК “Проспект” (Київ), ТРК “City Mall” (Запоріжжя), ТРК “Сонячна Галерея” (Кривий Ріг), ТРЦ “РайON” (Київ).
- "Фокстрот" - один з найбільших працюючих омніканальних продавців електроніки в Україні. Станом на початок червня в мережі "Фокстрот" працювало 116 магазинів.
Робота в нових умовах
Керівник департаменту девелопменту компанії Arricano та директор із експлуатації Микола Якименко заявив, що підвищення тарифів вже відчувається у рахунках за спожиту електроенергію, ціна поступово збільшується щомісяця.
Враховуючи умови оплати між покупцем та постачальником електроенергії, при значних обсягах споживання, як, наприклад, у середніх та великих ТРЦ, потрібні додаткові значні кошти для авансових платежів за поставку електроенергії у майбутніх періодах, наголошує експерт.
У той же час ми розуміємо, що збільшення витрат за комунальні послуги може бути значним фактором, який спонукатиме орендарів до ініціації переговорів з орендодавцем щодо зміни комерційних умов, що є потенційним ризиком для орендодавця в частині зниження рівня орендних платежів, - зазначає Микола Якименко.
Директор з Facility Management Dragon Capital Property Management Олександр Шморгун наголошує, що компанія застосовує заходи з енергоефективності на всіх об'єктах портфоліо незалежно від зростання тарифів на комунальні послуги.
Зокрема, в торговельних центрах групи освітлення замінено на енергоефективне, встановлено додаткові механізми керування освітленням, такі як датчики руху, сутінкове реле та/або програмоване вмикання-вимикання. Ескалатори оснащено системами STOP&GO. Також встановлене більш ефективне та економне електрообладнання з підігріву води та повітря.
Вентиляційна система модернізована частотними перетворювачами та розумною системою керування.
Крім того, ми проводимо регулярну заміну повітряних фільтрів, чистимо водяні фільтри. Обслуговуємо насосне обладнання, чистимо трубопроводи, теплообмінники. Використовуємо рекуператори. Систематично проводимо технічне обслуговування чиллерів, контролюємо якість мастила та фреону. І на постійній основі проводимо аудит енергоефективності сторонніми компаніями, - каже фахівець Dragon Capital.
Також Олександр Шморгун нагадав, що 30 червня 2023 року Верховною Радою був прийнятий Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та "зеленої" трансформації енергетичної системи України” № 3220-IX.
Це дозволить компанії активніше впроваджувати альтернативні джерела електропостачання.
Подолання наслідків
Великий український ритейлер техніки та електроніки “Фокстрот” також відзначає, що підняття тарифів на електроенергію веде до збільшення операційних витрат.
Керівник Управління нерухомості та розвитку компанії "Фокстрот. Техніка для дому" Василь Шургот каже, що ритейлер постійно веде роботу з метою оптимізації витрат, а саме здійснює:
- перехід на енергозберігаюче освітлення;
- заміна систем кондиціонування та опалення на більш енергозберігаючі, сучасні системи;
- регулювання графіку роботи рекламних конструкцій (вивісок, лайтбоксів та ін.);
- додаткову модернізацію (окремо розташованих об’єктів) з метою підвищення енергозбереження (утеплення фасадів);
- оптимізацію роботи техніки та обладнання в магазинах в період низького трафіку;
- застосування автоматичних вимикачів електрики в службових приміщеннях.
У Arricano підкреслюють, що не розглядають питання подолання наслідків від збільшення тарифів окремо від загального підходу до енергоефективності. Для девелопера це комплекс заходів з ефективного споживання електроенергії.
З початку минулорічних локдаунів торговельні об’єкти компанії не перейшли на повний режим роботи, який був до 24 лютого 2022 року.
Ми досі суттєво обмежуємо споживання енергії ТРЦ та орендарями, наприклад: часткове відключення освітлення в загальних зонах та паркінгах; часткове відключення ескалаторів в часи, коли в ТРЦ мінімум відвідувачів і там, де є дублювання міжповерхових комунікацій ліфтами; в залежності від температури повітря на вулиці скорочуємо роботу холодильних машин та здійснюємо природне провітрювання; орендарі не вмикають освітлення внутрішніх вивісок тощо. Але всі заходи щодо енергоефективності не повинні зменшувати рівень комфортності для відвідувачів та працівників ТРЦ, тому інженерні команди торговельних центрів щодня стежать в режимі «онлайн» за роботою всіх систем наших об’єктів, - розповідає Микола Якименко.
Додатково компанія розглядає проєкт встановлення сонячних панелей на даху ТРЦ для власних потреб. Однак, оскільки йдеться про бізнес, де орендарі компенсують витрати за спожиту електроенергію, такі проєкти, на на думку експерта, не зможуть суттєво зменшити витрати для орендарів і власників ТРЦ, адже капітальні інвестиції потрібно окупати, а орендарі не будуть отримувати згенеровану електроенергію безкоштовно.
Читайте також: Рената Якубчіонене, ТРЦ Retroville: бачимо великі перспективи по збільшенню відвідуваності
Але реалізація проєктів зі встановленням сонячних панелей може нівелювати різке підвищення тарифів, зважаючи на те, що ціна за 1 кВт згенерованої енергії залежатиме від власника сонячної станції, а не від державного регулювання, резюмував він.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації