Скільки магазинів втратили провідні торговельні мережі України за часи війни?

Опитування понад 90 членів RAU показало, що через два місяці війни український ритейл поступово скорочує кількість закритих торгових точок.

Чергове дослідження, проведене RAU у квітні методом онлайн-опитування приблизно сотні власників та CEO підприємств по всій Україні, показало, що на 56-й день бойових дій було закрито з тих чи інших причин лише 23% торгових об’єктів/магазинів. Це на 6% менше за аналогічний показник місяць тому.

Важливі уточнення

Насамперед, слід ще раз зазначити, що дане опитування було проведене лише серед членів RAU, тому наведені нижче цифри можуть свідчити лише про загальну тенденцію та не відображають абсолютно точно втрати всього українського ритейлу. Тим більше що багато опитаних мереж мають магазини переважно на заході України, в той час, коли є досить велика кількість локальних операторів на сході України, за якими поки що немає інформації.

Також слід взяти до уваги, що цього разу додалися дані щодо трьох мереж, які не брали участь у попередньому дослідженні, тому попередні дані можуть відрізнятись від оновленої інформації. Зокрема, у сегменті продуктового ритейлу йдеться про Fozzy Group, «Сімейна пекарня» та М’ясомаркет, а в секторі техніки та електроніки — про Алло.

Загальна картина

Таким чином, на 20 квітня працювало 11744 магазини з 15263, які були відкриті на момент початку повномасштабної агресії. Тобто на 23% менше – 3521 закритих точок. У порівнянні з березнем ситуація покращується, тому що відносні втрати ритейлу склали 29,4% (4481 магазинів).

Однак це лише прямі втрати основних фондів, пов’язані із закриттям торгових точок, за винятком недоотриманих прибутків підприємствами малого та середнього бізнесу.

Однак якщо подивитися на втрати продуктового ритейлу, неважко помітити, що кількість закритих міні-маркетів, супермаркетів, гіпермаркетів навіть збільшилася: 1117 у квітні порівняно з 978 точками у березні. Це насамперед пояснюється тим, що мережі зараз оптимізують свою роботу. Збільшення частки закритих магазинів з 21% до 24% продиктоване необхідністю залишити в роботі лише ті точки, де можна сформувати повноцінний асортимент, організувати своєчасне поповнення запасів та мати відповідний споживчий попит.

Другий важливий фактор, що впливає на кількість працюючих магазинів, — плата за оренду приміщень. Не всі орендодавці йдуть назустріч і відмовляються знизити ставки оренди, мотивуючи це тим, що продуктовий ритейл працює і товари повсякденного споживання мають попит. Тому мережі закривають окремі магазини. Таким чином, незважаючи на відновлення роботи деяких магазинів, загальний результат менший: зараз працює лише 3463 магазини FMCG-операторів у квітні проти 3600 у березні.

Таким чином, найбільша мережа продовольчих магазинів АТБ має лише 79% відкритих магазинів проти 85% у березні. Хтось поступово нарощує кількість працюючих магазинів, як от мережа Varus, де задіяно вже 86% від довоєнної кількості торгових точок (у березні було на 6 магазинів менше, лише 90 зі 112). Хтось зафіксував втрати і продовжує роботу в магазинах, що залишилися, як от мережа Novus, де залишилося 66 магазинів або на 23% менше. А мережа «Рукавичка», яка працює переважно на заході країни, навіть приросла за цей час на одну торговельну точку і тепер налічує 186 магазинів.

Читайте також: В Україні через війну постраждало 17 ТЦ

Тренд на відновлення

В інших секторах ритейлу фіксується поступове відновлення роботи більшості мереж там, де є така можливість. Найбільше у квітні у відносному вимірі відновилися мережі сектора jewelry, які і постраждали від війни найбільше. Тому робота 629 торгових точок у квітні проти 194-х у березні відразу ж покращила загальний результат: тепер не працює лише 52% із 1313 точок, які були до війни. Нагадаємо, що у березні було закрито 85% магазинів цих мереж. Найкращі темпи відновлення показав бренд «Срібний вік», який за місяць знизив частку непрацюючих магазинів з 95% у березні до 17% у квітні. Найбільша частка магазинів, що не працюють, в Zarina — 75%, хоча мережі вдалося за місяць відновити роботу 8 магазинів.

Також важко йде відновлення роботи розважальних центрів, 87% яких не працювало в березні, а зараз цей показник знизився до 72%. Загалом наразі працює 13 із 46 закладів. Зокрема, поступово відновлюється робота кінотеатрів Multiplex, вже працює 8 із 22 об’єктів.

Ще один сектор, який сильно страждає від війни, — роздрібна торгівля одягом та взуттям. Сегмент fashion у квітні подвоїв кількість точок, що відновили свою роботу. Тим самим збільшивши їхню частку з 28% до 46%. В абсолютних цифрах це виглядає як 234 відкриті магазини у квітні проти 276 закритих. Однак у різних брендів справи по-різному. Так, в Invogue Fashion Group відкрили лише один магазин в Одесі, а решта 32 магазинів преміальних брендів не працює. Також у мережі Argo відкрито лише 21% магазинів, тобто 9 з 33-х, але це на 8 точок більше, ніж було місяць тому. Найкраще справи у брендів Estro і Famo, в яких залишаються закритими 31% і 34% магазинів відповідно.

Сектор торгівлі побутовою технікою та електронікою знаходиться приблизно посередині, маючи більше половини працюючих магазинів, поступово нарощуючи їхню частку (63% проти 56% місяць тому). І це незважаючи на втрату складів та магазинів у зоні активних бойових дій. Так, із 894 магазинів, які існували до повномасштабного вторгнення, діє 559. Серед восьми опитаних мереж на 100% відновила свою роботу ВМ Техніка, а Цитрус на 81% (зараз працює 44 точки із 54-х). Однак ці мережі перебувають у відносно безпечних регіонах. Такі ж національні рітейлери, як Comfy, Eldorado та Фокстрот, можуть торгувати лише на 71%, 60% та 46% своєї «довоєнної» потужності. Цікаво, що наразі у всіх трьох працює від 70 до 80 торгових точок.

В інших Non-food категоріях (товари для дому, хімія, косметика) картина дуже схожа: з 2652 пікселів у роботі знаходиться 2155 або 81%. За місяць закритих точок стало лише на 8% менше. Але в абсолютних цифрах картина виглядає набагато краще: за місяць кількість закритих крапок зменшилася майже наполовину: 497 проти 724.

Так само і в аптечній сфері зменшення кількості закритих аптек на 7% в абсолютних цифрах впало з 625 до 356.

Джерело