Українці на понад третину збільшили витрати на продукти та ліки під час війни (дослідження)

Третина українців збільшила витрати на продукти харчування та медикаменти, водночас частота покупок знизилася. Найменш ощадливою є молодь, яка рідше економить на одязі, готовій їжі та дозвіллі.

Про це йдеться у щорічному дослідженні Deloitte Ukraine про споживчу поведінку.

Українці рідше роблять покупки, але витрачають більше коштів на окремі категорії товарів. Найбільш помітне скорочення – у сегменті дитячих товарів, де 39% опитаних зазначили, що купують їх рідше, що на 7 в. п. більше, ніж у 2023 році. Будівельні матеріали також втратили позиції – 48% споживачів скоротили частоту їх придбання.

Водночас попит на лікарські засоби продовжує зростати – 24% українців купували їх у 2024 році частіше, ніж роком раніше. Витрати на продукти харчування теж збільшилися: середній чек зріс на 19% в офлайні та на 18% в онлайні порівняно з довоєнним періодом.

Загалом 37% опитаних заявили, що витрачають більше на продукти та медикаменти.

Найменше ощадливість помітна серед молоді: українці віком 18–27 років стали рідше економити на одязі (61%), готовій їжі (57%), дозвіллі (57%), косметиці (51%) та продуктах харчування (56%). Зміни помітні в усіх регіонах. 

vytraty | 1

Середній чек на онлайн-покупки продовольчих товарів серед молоді 18-27 років зріс на 90%. В онлайн-магазинах найпопулярніші категорії: електроніка (17%), косметика (15%), одяг і взуття (15%).

Покупці віком 43-57 років частіше купують в офлайні, де середній чек виріс на 45%.

vytraty 1 | 2

Вперше Deloitte Ukraine досліджував купівельну поведінку щодо книжок: кожен третій українець купує їх в інтернет-магазинах раз на два місяці, витрачаючи в середньому 1028 грн за одну покупку.

62% українців уникають компаній, які продовжують працювати в росії, а для 55% опитаних важливо, щоб бізнес підтримував ЗСУ, – зазначає керівник галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції Deloitte Ukraine Олександр Ямпольський.

В межах дослідження було також проведено порівняння розподілу витрат українців з бюджетами споживачів в Австралії, Канаді, Франції, Німеччині, Нідерландах, Польщі, Іспанії, Великобританії, США, ПАР, Бразилії, Мексиці, Італії, Індії, Японії, Китаї, Південній Кореї та Португалії.

Як і минулого року, найбільшу частку бюджету українці витрачають на обов’язкові платежі, продукти харчування, охорону здоров’я та транспорт – це становить 77% загальних витрат, що значно перевищує середній показник у європейських країнах.

vytraty 2 | 3

Читайте також: Українці дедалі частіше обирають товари вітчизняних виробників – опитування

*Довідка. Опитування українців, яке лягло в основу дослідження, проводилось з 28 листопада до 11 грудня 2024 року. В ньому взяли участь понад 1000 жителів України віком від 18 років, які користуються смартфонами. Опитування охопило всі регіони України (за винятком тимчасово окупованих територій). Для збору даних використовувався кількісний метод – онлайн-опитування за квотованою вибіркою, що відповідає соціально-демографічному портрету населення України.