Відмов стає більше: чому українські бренди скасовують післяплату?

Українські бренди одягу дедалі частіше відмовляються від продажу з післяплатою. За останні пів року 4 із 15 бізнесів відмовилися від такого способу замовлення товарів. 

Із чим це пов’язано у коментарі Forbes розповіли власники відомих брендів. 

Восени минулого року компанія Must Have відмовилася від такого виду платежу.

У 2024 році на післяплату припадало 56% онлайн-замовлень, – каже співзасновниця Must Have Анна Бец. 

У бренду One by One післяплата зникла у 2025-му, розповідає засновниця Лідія Сметана. Роком раніше частка післяплати в онлайн-замовленнях становила до 40%. 

За словами засновниці бренду JUL Юлії Логвіної, компанія тестувала післяплату кілька разів, востаннє – на початку 2024 року. Проте після трьох місяців відмовилися. Частка післяплати в онлайн-замовленнях була 35%.

Чому бренди одягу відмовляються від післяплати?

Як зазначає Лідія Сметана з One by One, останні два роки компанія тестувала різні варіанти: повністю відключала післяплату, лишала її єдиним способом оплати. Із післяплатою кількість замовлень на сайті зростала на 30%, але й відмови від посилок на пошті збільшувалися до 30–35%, каже вона.

Післяплату на сайті One by One прибрали у 2024 році, а в 2025-му вона також зникла під час замовлення через соцмережі. 

Плануємо тестувати модель протягом кварталу і аналізувати, як це вплине на продажі, – говорить Лідія. 

Зі схожих причин післяплата восени 2024-го зникла у Must Have. У 2021-му відмови від замовлень з післяплатою сягали 44%, у 2022–2024 роках цифра трималася на рівні 25%, розповідає співзасновниця бренду Анна Бец.

Через два місяці після зникнення післяплати кількість відмов зменшилася до 11%.

Товар не залежується на "Новій пошті", а продається в інших точках або іншим покупцям, – говорить Бец. 

Співзасновник бренду W8LESS Даніїл Шаш стверджує, що компанія не могла собі дозволити заморожувати товар на відділеннях на тиждень, коли є інші клієнти, які хочуть його купити, тож післяплату ніколи не використовували. Частка повернень замовлень у W8LESS зараз – 2–3%. 

Петро Заставний, співвласник бренду Coosh, зазначив, що на сайті післяплату прибрали пів року тому.

Для оптимізації логістичних бюджетів та зменшення відсотка повернень, – каже він про мотивацію. 

Кількість повернень вдалося зменшити на 10%, як порівняти із попередньою цифрою, говорить Заставний. Наразі Coosh працює з післяплатою лише в рамках замовлень через соцмережі і електронну пошту. 

Хотіли перевірити гіпотезу, що із післяплатою зросте кількість онлайн-замовлень, говорить Логвін із JUL про тестування післяплати у 2024-му. 

За три місяці зрозуміли, що не впливає, – каже підприємниця. 

Але витрати на доставку зросли – клієнти не забирали замовлення на пошті, говорить Логвін, не називаючи частку відмов. 

Яких втрат зазнає бізнес через відмови від посилок?  

У компанії Cabanchi кажуть, що ввели обовʼязковий завдаток три місяці тому.

Обсяг замовлень лишився на тому ж рівні, натомість на 20% зросла кількість миттєвих оплат через Google Pay та Apple Pay, – розповіли у пресслужбі бренду. 

Токож вони зазначили, що втрати, яких зазнає бізнес у звʼязку з відмовами від посилок, складають 150–300 грн на одне замовлення, з урахуванням пакування, доставки, зарплати пакувальника та комірника.

120 грн – на доставку, 45 грн – пакування, робота менеджера – 30 хвилин, або приблизно 50 грн, – говорить про витрати Марія Якнюнас, співвласниця бренду Sil’ Wear. 

Частка післяплати в онлайн-замовленнях її бренду у 2024 році була 25%, а повернення становили до 4%. 

Наразі ці 4% для нас – незначне операційне зусилля чи фінансова втрата. Але коли збільшимо продажі в 10 разів, будемо рахувати вигоди і втрати ретельніше, – каже підприємниця.

Післяплата – не лише зручний спосіб оплати, а й частина філософії відповідальності перед покупцем, говорить Сергій Костецький, співвласник бренду Solmar, післяплата у якого була від старту бізнесу і є донині. З початком повномасштабного вторгнення показник відмов від посилок у Solmar зріс з 7% до 12%, розповідає підприємець. 

Сприймаємо це не як проблему, а як реальність, до якої бренд має адаптуватися, – каже він. 

Читайте також: На тлі економічних викликів: майже 65% українців обирають дешевші бренди (дослідження)

Як вважає Бец з Must Have, українці вже не бояться купувати онлайн і платити наперед. Світовий досвід показує, що повна передоплата – норма для e-commerce. Відмова від післяплати – це про економічну доцільність і готовність клієнта до таких змін, говорить вона.