Виклики для ТРЦ, нові формати та діджиталізація: головне з другого дня RAU EXPO 2025
У столичному КВЦ “Парковий” 11-12 червня пройшла масштабна бізнес виставка ритейлу та комерційної нерухомості RAU EXPO 2025.
Головна тема цього року: “Бізнес без меж: бренд, технології, масштабування”. Протягом двох днів спікери та експерти обговорювали найгостріші для галузі питання, зокрема податкове навантаження, сірий ринок, штучний інтелект, кадровий дефіцит, нові формати та багато іншого.
Журналістки Української Ради Торгових Центрів відвідали подію, тож ми розповідаємо головні виступи та дискусії з двох днів RAU EXPO 2025. Для зручності читачів матеріал розділено на дві частини, у цій статті - найцікавіше з другого дня виставки, а головне за перший день шукайте тут.
Сесія перша
Перша сесія була повністю присвячена торговельній нерухомості і першою виступила Ольга Яремчук, CEO WR Group, із презентацією “Нова генерація комерційної нерухомості: як малі ТЦ у регіонах стають вигідними інвестиціями”.
Експертка зауважила, що коли компанія заходить у маленькі міста, звичайного аналізу земельної ділянки для будівництва ТЦ - недостатньо. Так, на етапі аналізу земельної ділянки дуже важливо комунікувати з місцевими жителями.
На наступному етапі - розробка концепції- важливо врахувати інфраструктурну логіку, бізнес логіку та цінність. Також компанія аналізує потенційних відвідувачів, щоб обʼєднати всі їхні потреби в одному місці.
Люди у маленьких містах хочуть брати участь у формуванні простору. І якщо ми це ігноруємо - ми програємо навіть з найкращим дизайном."
Другим виступив Роман Курицький, Founder Building Development. Презентація: “Девелопмент торговельної нерухомості в регіонах: нові формати, нові можливості, розвиток ритейл-парків”.
Сьогодні фокус Building Development - розвиток ритейл парків під брендом Obriy. Нещодавно компанія відкрила такий ТЦ у місті Українка, обʼєкт має нульову вакантність, а деякі оператори демонструють показники, порівняні із показниками у великих ТРЦ.
За словами Курицького, у ритейл-парку для відвідувачів має бути представлений якомога більший комплекс послуг.
У грудні компанія почала будівництво ритейл-парку в Татарові, що неподалік Буковеля. Особливу увагу в ньому буде приділено фасаду та парковці, адже це основні особливості для такого формату.
В майбутньому ТЦ вже підписано договір із мережами Jysk та Sinsay, “Львівськими Круасанами”, дитячим розважальним центром, магазином Eva, а також із продуктовим якорем - супермаркетом Torba.
Також Роман курицький анонсував створення ритейл-парку у Вишгорожі, що на Київщині. Його запуск планується влітку 2026 року. Площа ТЦ - 10,5 тис. м кВ. Серед якірних орендарів - “Сільпо”, Sinsay, Jysk, Waikiki.
Далі із презентацією виступила директорка UTG Євгенія Локтіонова. Експертка розповідала про столичний ТРК White Lines та стан ринку торговельної нерухомості.
За її словами, найбільше відвідуваність втратили регіональні торговельні центри (майже в два рази), а найбільш стійкими виявилися районні торгові центри.
В середньому по Києву вакантність складає близько 13%, однак майже вся ця вакантність сконцентрована у кількох великих обʼєктах (Blockbuster Mall, “Атмосфера”, “Мармелад”, тощо).
Динаміка орендних ставок - позитивна, а середньому наразі вони складають близько 32 доларів за квадратний метр.
На нашу думку, найбільш стресостійким та правильним є формат районного центру. Наразі у Києві будується лише один ТРЦ такого формату - це ТРК White Lines. Він знаходиться на перетині всіх пасажиропотоків, має орендну площу 27 тисяч кВ м, із загальною площею 51 тис кВ м і близько 300 паркомісць, - вважає Локтіонова.
Андрій Лотоцький, CEO Retail & Development Advisor виділив декілька основних трендів на ринку, так, внаслідок міграції населення через війну - зростає кількість населення у західних регіонах та столичному регіоні.
Люди більше цінують свій час, не хочуть витрачати його на дорогу до ТРЦ. Популярність набирають районні торгові центри та ритейл парки.
Тетяна Чубак, директорка з розвитку ТРЦ Подоляни, розповіла про хід будівництва другої черги торговельного центру.
Вона має вирішити усі наявні проблеми об’єкту, зокрема з розширенням паркінгу, запитами від орендарів та укриттям. Реалізація проєкту запланована на кінець 2025 року.
Доповнила сесію про торговельну нерухомість панельна дискусія за модерації Андрія Лотоцького. Під час неї СЕО девелоперський компанії розповіли про головні виклики їхніх об’єктів за минулий рік.
Анна Чуботіна, СЕО Arricano вказала, що одним з головних викликів стало пошкодження ТРЦ “Сонячна Галерея” у Кривому Розі внаслідок чергового прильоту на початку 2024 року.
Другим викликом стала заміна якірного орендаря у Запоріжжі та Кривому розі. На заміну “Ашану” прийшло “Сільпо”, провести ротацію вдалося швидко, що дуже важливо для ефективності торговельного центру.
Наталія Кравець, комерційна директорка Dragon Capital Property Management зауважила, що для неї викликом передусім стало проведення маркетингових заходів в ТРЦ, з точки зору актуальності та ефективності.
Також серед значних викликів для Dragon Capital - придбання столичного ТРЦ Караван, яке стало найбільшою угодою на українському ринку за останній час.
Наталя Антоненко, CEO Порт Сіті Груп зауважила, що головний виклик для її команди - неможливість довгострокового планування в умовах війни.
Щоденними викликами для луцького Порт Сіті стало своєчасне проведення ремонтних робіт, а також неготовність працівників та відвідувачів до обстрілів у відносно спокійних регіонах, на відміну від ТРЦ у прифронтових регіонах.
Сесія друга
Друга сесія у конференц-залі №2 пройшла під назвою “Стратегічний маркетинг. Успішні PR-кампанії та тренди в SMM”.
Світлана Шибецька, influence-маркетолог “Велмарт” розповіла про просування торговельної мережі через інфлюєнсерів, маркетинг та PR. Вона зазначила, що побудова довіри до бренду виникає через чесні дегустації блогерів, реальні відгуки тощо. У планах “Велмарт” - збільшувати колаборації, охопити територію “здорове харчування”, а також амбасадорство.
Максим Бєлов, заступник генерального директора з маркетингу NOVUS, виступив із презентацією про те, як створювати емоційний досвід для покупців, який формує лояльність та чому емоції - це нова валюта у світі маркетингу.
Основними споживчими трендами 2025 року спікер назвав:
- Зручність передусім: клієнти очікують максимального комфорту: швидка доставка, готові рішення, легкий доступ до продуктів.
- Локалізоване споживання: зростає довіра до місцевих брендів і продуктів. Покупці хочуть знати, звідки походить їхня їжа.
- Цінова чутливість + цінність: споживачі прагнуть економити, але не готові жертвувати якістю. Важливим стає співвідношення "ціна-цінність".
Head of Marketing Projects BROCARD Антоніна Оганджанян, розповіла про інформаційні технології, які збільшують продажі. Також спікерка поділилася реальними кейсами комунікації з клієнтами:
- робота з днями народженнями (пропонують знижки або ж промокоди);
- активація клієнтів у сегменті “сплячих” (реалізували певні активності, зокрема надсилають клієнтам різні пропозиції);
- дали змогу робити клієнтам wish list;
- запровадили ієрархію акцій (одночасно у компанії може працювати до 50 акцій);
- запустили електронні подарункові сертифікати.
Сесія третя
Темою третьої сесії у конференц-залі №2 була “Діджиталізація та курс на E-commerce”.
Head of Digital VARUS Дмитро Воєвода, розповів про цифрову трансформацію покупок, а саме про технологію Scan&Go.
За його словами, у VARUS спочатку провели оцінку ринку та готовність клієнтів переходу до такої технології. Scan&go запровадили, щоб насамперед мінімізувати черги, а також для перекриття недостатность персоналу. Проте після першого запуску, побачили певні бар’єри, а саме: якість зв’язку для роботи застосунку та недовіра людей до моделі “без касира”. Також помітною стала складність інтерфейсу та проблеми зі сканом штрих-кодів. Проте компанія зробила редизайн, додала новий функціонал, а також сфокусувалася на одному регіоні, Дніпрі, а вже пізніше провела масштабування.
У планах - запровадження технології в Одесі та Запоріжжі.
Head of Enterprise Department в Netpeak Agencies Group Юрій Грузинський виступив з презентацією “Драйвери діджитал-маркетингу в ритейлі: security data, аналітика, AI та цифрова зрілість”.
Ігор Полич, CEO Devlight розповів про роль мобільного застосунку в e-commerce стратегії. Як зазначив експерт, застосунок “дозволяє перебувати компанії у кишені споживача”. Сьогодні купівельна поведінка змінюється і саме сервіс визначає чи залишиться клієнт із компанією.
За словами експерта, момент гейміфікації відіграє велику роль. Наприклад, китайський онлайн-ритейлер Temu створив ігрову економіку всередині застосунку: щоденні ненав’язливі завдання, колесо фортуни, купони, бонуси тощо.
Це приклад того, що застосунок повинен не тільки обслуговувати продажі, а й бути інструментом постійного залучення уваги клієнтів, - зазначив Ігор Полич.
Віталій Скрипченко, директор омніканального напряму “Онлайн Торгівля” в “Епіцентр К”, розповів про те, чи готова Україна до європейського рівня e-commerce.
Основними проблемами на цьому шляху він називає:
- безпекову стабільність;
- економічну доцільність;
- регуляторну і митну прозорість;
- логістичну інфраструктуру.
Водночас спікер вважає, що український ритейл може вийти на великий ринок Європи. Експерт оцінив готовність “Епіцентру” до інтеграції на європейський ринок e-commerce у більш як 90%.
Фото: RAU
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації