Конкуренція в ритейлі: чи витіснять e-commerce та магазини біля дому великі супермаркети
Сьогодні на розвиток українського ритейлу впливають різноманітні чинники, зокрема війна та нові споживчі тренди.
Останнім часом збільшення частки онлайн-закупівель серед населення та швидкі темпи розвитку форматів мінімагазинів кидають виклик великим офлайновим мережам, пише LIGA.net.
Маленькі ростуть швидше за великих
Як зазначила старша інсайт-аналітикиня Nielsen Катерина Машошина під час виставки-конференції RAU Expo 2025, магазини площею до 150 кв. м мали найвищий показник приросту як за кількістю (+19% у 2024 році до 2023-го), так і за товарообігом та числом трансакцій (+32% та +23% відповідно). Водночас магазини площею понад 1500 кв. м демонструють повільніші темпи зростання.
Вони (мінімаркети. – Ред.) нарощують свою частку саме шляхом збільшення кількості магазинів на майже 20% за 2024 рік. Водночас гіпермаркети площею понад 1500 кв. м демонструють найповільнішу динаміку приросту товарообігу. Є повільнішими як за кількістю магазинів, так і за зростанням середнього чека, – зазначила Катерина Машошина.
Крім того, онлайн продажі зростають швидкими темпами як в Україні, так і в Європі, що створює загрозу для офлайн-ритейлу.
Якщо раніше ми говорили про онлайн як про специфічний канал для купівлі певних конкретних категорій – кава, міцний алкоголь, дитячі категорії, габаритні товари, – то зараз ми бачимо, що основною місією виходу в онлайн-магазин є регулярна закупівля, – сказала аналітикиня.
Купівельні звички українців змінюються
Зі зростанням e-Сommerce та кількістю мінімаркетів дійсно став помітним тренд на небажання людей ходити у великі магазини. Це підтвердив голова Асоціації ритейлерів України Андрій Жук.
Вони бажають ходити в магазини біля дому, тому що це простіше. І я дійсно бачу тренд на зменшення гіпермаркетів. У форматі класичних гіпермаркетах в Україні працюють Auchan, METRO, Fozzy Group (мережа "Сільпо". – Ред.). І ми бачимо, що Auchan, наприклад, зараз не зростає, не відкриває нових магазинів. Fozzy Group – теж. Це також свідчить про те, що цей формат не розвивається, – зазначив очільник асоціації.
Такі тренди можуть призвести до того, що гіпермаркети скорочуватимуть свої площі, каже він. Подібне вже відбулося з гіпермаркетом Auchan на Почайній, який уже зменшив торговельний зал.
Онлайн доповнює канали збуту
Водночас, на думку операційного директора Auchan Україна Сергія Федоровічева, попри те що частка онлайн в продажах зростає, вона ніколи не буде вищою, ніж офлайн.
Це той інший канал, коли людина, яка не може чи немає часу приїхати у супермаркет, – то замовляє онлайн. Але гіпермаркет від того не втрачає, тому що полиці ротуються однаково. Для частини клієнтів вони просто будуть онлайн. Ми бачили світовий досвід. І супердиджиталізовані країни, де є наша мережа, показують, що не буде дуже великої долі онлайн у продажах, – зазначає Сергій Федоровічев.
Він додав, що гіпермаркети згодом виступатимуть в ролі омніканальної платформи, яка покриватиме потреби і невеликих магазинів, і онлайн-замовлень, і стане центром екосистеми, яку ми називаємо зоною життя.
Невеликі магазини не є загрозою для гіпермаркетів, на його думку.
Мережі біля дому – це швидка, обмежена покупка. Вона не покриває ту потребу, яка є у людини щодня, – говорить він.
Успіх – за мультиформатними магазинами
На думку операційного директора мережі NOVUS в Україні Олексія Панасенка, успіх матимуть мультиформатні магазини, які враховують різні тренди споживацької поведінки.
Ці тренди не нові. Мабуть, дійсно, час великих гіпермаркетів, де людина могла б купити і молоко, і гречку, і колеса для машини, минає. Все-таки канали збуту товару диференціювалися. Але як формат великі супермаркети або гіпермаркети в деякому зменшеному вигляді залишаться і функціонуватимуть ще довгий час. Але вони фокусуються більше на щоденних потребах: харчових продуктах, товарах для дому, плюс – втілюють певні фішки для споживачів, – зазначає Олексій Панасенко.
Для сегменту фудритейлу повний перехід в онлайн – це далеке майбутнє, вважає Панасенко. Частка онлайн в таких мережах досить невелика: небагато мереж, де вона перевищує 5% загального товарообігу. В онлайн здебільшого переходять товари довгого використання – побутова техніка, одяг тощо.
Дійсно, вже сформувалась категорія людей, які купують в онлайн, і купують там все більше і більше. Але більшість людей робить покупки традиційними способами. Під час пандемії COVID-19 ми спостерігали стрімке зростання онлайн-продажів. Всі казали: от зараз онлайн захопить ринок. Але щойно карантинні обмеження скасували, онлайн повернувся до своєї звичайної частки. Люди знову повернулися до магазинів, бо вибір продуктів – це дуже особисте. Відвідувачі люблять помацати, скуштувати, подивитися, – каже операційний директор NOVUS.
За прогнозами експерта, тренд на мінімаркети посилюватиметься, на що впливає швидкий темп життя людей. Стосовно оптимального розміру магазину, то все залежить від цілей, які перед собою ставить мережа.
Для себе ми вважаємо, що оптимальною є площа магазинів 2000-3000 кв. м. На цій площі можемо повністю задовольнити потреби покупців як у щоденних покупках, так і в придбанні товарів більш тривалого вжитку, – пояснює Олексій Панасенко.
Розвиток мереж гальмує війна
Розвиток великих форматів магазинів насамперед гальмує війна, проте вони залишаються стратегічно важливими.
Просто не вистачає ресурсу відкривати гіпермаркети й супермаркети. Йдеться радше про оптимізацію з боку виробників і ритейлерів. Вони відкривають малі формати, оскільки це можна зробити швидше та у більшій кількості. Також є більше приміщень для оренди, у яких легше організувати комунікації, – зазначає Світлана Шибецька, керівниця відділу зв’язків з громадськістю “Велмарт”.
Великі формати магазинів, на її думку, надалі розвиватимуться, адже це зовсім інший принцип роботи.
У гіпермаркетах – величезний асортимент товарів, який неможливо вмістити в магазині малого формату. Є певні позиції, за якими люди все одно поїдуть у великі магазини. Крім того, це – стратегічні запаси. Їх не можна сформувати в маленькому магазині біля дому, – пояснює представниця мережі.
Онлайн-покупки також не зможуть повністю витіснити відвідування звичайних магазинів, оскільки покупцям спершу потрібно познайомитися з продуктом, вивчити його.
Нові товари люди купують з обережністю. Їм потрібно спочатку побачити товар на власні очі. Ви не купуватимете велику партію пакування серветок, якщо не знаєте, якої вони якості. Тому ця обережність потребує фізичного простору, де люди можуть спершу познайомитися з товаром у невеликій кількості, а вже потім – купувати більше або замовляти онлайн, – підсумовує Світлана Шибецька.
Читайте також: Індекс споживчих настроїв українців знову знизився після невеликого зростання (дослідження)
Хоча мінімаркети й демонструють динамічне зростання, а онлайн-покупки набирають популярності, успішними все ж будуть мережі, які адаптуються до нових викликів, розвиваючи мультиформатну стратегію та враховуючи потреби сучасних покупців.
Найпопулярніші пости і сторінки
- Новини - Українська Рада Торгових Центрів
- У ТЦ Олді в Житомирі відкриється магазин Sinsay
- Zara повернулась. Як відновлення роботи Inditex сприйняли різні гравці українського ринку
- Українська Рада Торгових Центрів
- Українці все частіше обирають якісний текстиль місцевих виробників (дослідження)
- У ТРЦ City Center відкрилися нові магазини міжнародних мереж New Balance та Diverse
- Залучають студентів та жінок. Через війну будівельна галузь України потерпає від кадрового голоду
- Компанії Esprit подали заяви про банкрутство
- У Європі з'явиться перший магазин "міської мобільності" - що це
- В "АТБ" прокоментували бронювання працівників від мобілізації