Станіслав Іванов, CBRE: про відновлення ринку, будівництво ТЦ та важливість споживача

Повномасштабна війна докорінно змінила ринок комерційної нерухомості, відкинуши його у розвитку на кілька ступенів назад. Але вітчизняні девелопери та ритейлери вже задумуються над повоєнним відновленням і розвиваються там, де це можливо.

Керівник департаменту оцінки та консалтингу CBRE Ukraine Станіслав Іванов у ексклюзивній колонці для Української Ради Торгових центрів розповів, що потрібно українським торговим центрам для відновлення і скільки часу це займе.

Післявоєнний “Ренесанс” ТРЦ

Ринок торгової нерухомості Києва продемонстрував можливість достатньо швидко відновлюватися та адаптуватися на фоні військових дій в України. Це дозволяє припускати, що як тільки ситуація в Україні перейде до відносно спокійнішої фази, обсяг товарообігу у сегменті буде істотно збільшуватися, впливаючи на поступове відновлення сегменту.

За даними компанії Gfk, станом на кінець 2022 року індекс споживчих настроїв складав 83,9 п.п., все ще залишаючись у від’ємних значеннях (менше 100), однак був вищим від показників 2021 року на 16,7 п.п. Разом з тим спостерігалося зростання інфляції протягом року (ІСЦ +26,6% р/р) та зниження реальної заробітної плати (-10,5% р/р у доларовому еквіваленті).

Проте, ми очікуємо, що дані показники мають потенціал до відновлення швидшими темпами з-поміж інших сегментів ринку, за наявності певних умов.

До прикладу, поступове зростання купівельної спроможності споживачів та відкладений попит, будуть основним драйвером зростання товарообігу, що у свою чергу дозволить ринку ритейлу рухатися в бік довоєнний показників.

Разом з тим, прогнозується, що обсяги внутрішнього споживання протягом найближчих років будуть суттєво впливати і на ріст ВВП Україні, тож для швидшого відновлення сегменту важливо, аби українці, які зараз перебувають за кордоном поверталися та споживали товари на внутрішньому ринку. Хоча повернення більшості вимушено переміщених осіб до країни, очевидно, буде залежати від успіхів Збройних Сил України. Додатково, впевненість в українському ринку ритейлу потенційно може бути підтримана міжнародними fashion брендами, якщо ті повернуться до ведення операційної діяльності в країні або приймуть рішення вийти на ринок.

Разом з тим, девелопери та власники торгової нерухомості протягом останніх місяців були та, ймовірно, будуть сконцентровані на відновленні вже існуючих торгових об’єктів, що постраждали від ракетних ударів та працювати над більш вдалим пулом орендарів.

Можна припустити, що після завершення воєнних дій на території України "режим очікування" будівництва торгових центрів поступово зникатиме, а гравці ринку зможуть розглядати варіанти розморожування та початку створення нових проєктів.

Скільки часу на це знадобиться і що для цього потрібно?

Маючи досвід подолання криз попередніх років, гравці ринку намагаються прогнозувати темпи, з якими може відбуватися відновлення. Називають строки в 3-5 років. Адаптивність взаємин орендарів та власників торгових центрів залишатимуться важливим фактором резистентності ринку. Також, незважаючи на те, що країна перебуває в умовах війни, не виключено, що покращення відбуватимуться за оптимістично-реалістичним сценарієм та триватимуть меншу кількість років, ніж попередньо очікується.

Читайте також: Budhouse Group розробив проєкт реконструкції ТРЦ Fabrika в Херсоні

Найбільш ймовірно, що першим буде відновлюватися ринок Києва і Львова, пізніше решта областей України, хоча об’єктивно для частини західних регіонів країни цей процес може тривати значно швидше через відносну географічну безпечність та присутність великої кількості покупців, які переїхали з початком повномасштабного вторгнення та продовжуватимуть здійснювати покупки.

Таким чином, основою розвитку ринку був та залишатиметься споживач – з ростом реальної заробітної плати та доходів, зростатиме купівельна спроможність й товарообіг, а в майбутньому збільшуватиметься необхідність будівництва нових якісних торгових центрів.