Скорочення працівників і закриття проєктів: що відбувається з техногігантом Amazon

Світовий гігант онлайн-торгівлі Amazon змушений скорочувати десятки тисяч своїх співробітників, а також напрями діяльності.

Компанія є другим найбільшим приватним роботодавцем в США і тепер звільняє 27 тис. корпоративних співробітників, включно із тими, які працюють у ключових відділах, як-то хмара і реклама.

Всі ці ознаки свідчать про те, що ера безупинного зростання компанії добігає кінця. За 30 років своєї діяльності Amazon став не лише продавцем, а і доставником і навіть виробником.

У корпорації працює приблизно 1,3 млн співробітників, у 2022-му річний дохід досяг понад 500 млрд. доларів. Amazon має безліч бізнесів у галузі продовольчих товарів, транспортування, фінансів й охорони здоровʼя.

Перші дзвіночки

Перші ознаки негараздів в системі з’явилися минулого літа. Тоді компанія повідомила, що за час пандемії коронавірусу набрала занадто багато кадрів і надто розширила логістичні операції. Через це необхідно скоротити персонал і сповільнити зростання.

Amazon став лідером по скороченнях серед технологічного сектору. Шість виконавчих директорів на умовах анонімності розповіли, що це сильно вдарило по моральному духу співробітників.

Речник компанії Бред Ґлассер заявив, що Amazon сподівається "забезпечити важливі зміни у довгостроковій перспективі" і бачить нагоди для зростання в:

  • Amazon Web Services;
  • рекламі;
  • Prime Video;
  • охороні здоровʼя;
  • супутниковому інтернеті;
  • автономному транспорті.

Ключовим принципом компанії завжди була ощадливість, яка інколи заходила надто далеко. Наприклад, коли у логістичній мережі і на складах компанії більше цінувалася швидкість, ніж безпека, що розслідували світові ЗМІ.

Тепер Amazon прагне ще більше економити.

Ключові зміни

Засновник компанії Джефф Безос 30 років тому просував ідею того, що компанія не обов’язково має бути прибутковою і вона може стати неймовірно дорогою, витрачаючи гроші на швидке зростання.

Тепер все змінилося, Amazon – зріла компанія під іншим керівництвом і з акціонерами, які очікують на реальні прибутки. Ринкова вартість компанії за час пандемії зросла до 2 трлн доларів, а у листопаді минулого року впала до менш ніж 900 млрд. доларів.

Гендиректор Amazon Енді Джессі під час останнього звіту заявив, що його "тішить результат, який дає скорочення витрат".

Якщо врахувати наші інвестиції та інновації у деяких галузях, що повʼязані із досвідом користувачів, то можна із оптимізмом дивитися у майбутнє, – сказав він.

Окрім цього, клієнти починають повертатися до фізичних магазинів і чимало оглядачів зауважили, що досвід шопінгу на Amazon стабільно погіршується.

Юозас Казюкенас із сайту Marketplace Pulse зазначає, що замість того аби допомагати чи рекомендувати продукти, щоб покращити досвід користувачів, Amazon віддав майже весь сайт під рекламу.

У компанії так мало серйозної конкуренції, що вона не відчуває потреби в інноваціях, – вважає оглядач.

Amazon Web Services

Хоча Amazon відомий саме своєю електронною торгівлею, найприбутковішим бізнесом компанії є хмарний підрозділ Amazon Web Services (AWS).

Але його зростання стрімко знизилось, коли банки, стартапи і медичні компанії, скоротили свої витрати на технології. Цей напрям все одно росте, але вже не так швидко, як завжди, зазначає колишній аналітик AWS Кріс Ґон.

Amazon пояснив це інвесторам результатом уповільнення економіки. Тим часом компанія змушена шукати додаткові способи урізати витрати.

Наприклад, у 2022 році компанія:

  • скоротила частину працівників, які займалися Alexa;
  • закрила проєкти у таємничому інкубаторі Grand Challenge;
  • припинила роботу над роботами і дронами-кур’єрами на автопілоті;
  • закрила фізичні магазини.

Співзасновниця і керуюча партнерка Kwontified, яка консультує оптових продавців Amazon розповіла, що рітейлер різко зменшив розмір замовлень і водночас збільшив відсоток продажів, який він бере як комісію. Тим самим компанія намагається витиснути з усього якомога більшу маржу.

Було багато складних і дуже напружених обговорень,але Amazon – це все ще 400-кілограмова горила в онлайн-торгівлі. Що ти будеш робити, якщо не продаватимеш на Amazon?”, - каже вона.

Тим часом у Amazon стверджують, що проводять з брендами відкриті обговорення і намагаються знайти рішення, що будуть фінансово вигідними для всіх.

Аптеки, стрімінг і логістика

Також рітейлер переглядає свої покупки. Торкнулося це і стримінгової платформи Twitch, яку Amazon купив у 2014 році. У березні цього року засновник платформи повідомив, що йде з компанії, а за чотири дні Amazon сказав, що скоротить сотні співробітників стримінгу.

Ніяк не може розкачатися Amazon Pharmacy, яку Amazon створив на базі стартапу Pillpack. За словами колишніх співробітників, збільшити цікавість до своєї аптеки компанія намагалася за допомогою дисконтної підписки RxPass. Але запустити опції, які зробили б сервіс популярним Amazon так і не зміг.

Логістика аптечного бізнесу виявилась надто складною для техногіганта, компанія не здатна доставляти ліки наявною логістичною мережею. При цьому інтеграція технологій Pillpack в ПЗ стала складним і кропітким процесом для Amazon.

Пізніше колишні співробітники розповіли, що компанія недооцінила складність управління аптечним бізнесом.

На піку свого розвитку Amazon відкривав нові пункти доставки або центри виконання замовлень кожні кілька тижнів. Тепер запуск десятків нових об’єктів відклали або взагалі скасували.

Крім цього відкладається будівництво другої штаб-квартири в Арлінгтоні, Вірджинія, і корпоративних офісів у Нешвілі. Натомість компанія запевняє, що довгострокові плани на Вірджинію не змінилися.

Також Amazon закриває кол-центри в США і переводить працівників на дистанційні посади. Цього тижня компанія сповістила про можливе закриття центру підтримки в Ірландії.

Продуктові магазини

Великі сподівання Amazon покладав на те, що технологія "Просто виходь" у мережі Amazon Go сприятиме великому успіху серед клієнтів.

Але результат досить скромний, через що компанія вирішила закрити всі магазини мережі у Сан-Франциско.

Також рітейлер відклав відкриття супермаркетів Amazon Fresh у США, але наголосив, що продовольчі магазини залишаються значною частиною бізнесу і в них є великі можливості.

Джерело: The Washington Post

Читайте також: Apple запускає власний сервіс оплати частинами